JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Handläggare till sektionen Arkiv och registratur

Om arbetsplatsen

Svea hovrätt är landets största hovrätt med ca 330 anställda. Hovrätten är belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Organisatoriskt består hovrätten av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Sex av avdelningarna är allmänna avdelningar (brottmål och tvistemål) medan två av avdelningarna är specialiserade (miljö-, plan- och bygg- samt fastighetsrätt respektive immaterial-, marknadsförings- och konkurrensrätt, omfattande tvistemål, skiljemannarätt samt hyresrätt). Den administrativa enheten består av tre sektioner: EA, PA och bibliotek, Service samt Arkiv och registratur.

Arbetsuppgifter

Sektionen för Arkiv och registratur ansvarar bland annat för att ta emot och registrera domstolens inkommande mål och ärenden, att domstolen har ett ordnat arkiv och att tillhandahålla hovrättens allmänna handlingar i avslutade mål och ärenden.

Som handläggare/registrator erbjuds du ett varierande och utvecklande arbete på sektionen för Arkiv och registratur. Arbetet innebär i huvudsak att klassificera, registrera och skanna handlingar i nya mål och ärenden och ta emot och besvara externa och interna förfrågningar. Arbetet förutsätter att du kan ta både interna och externa kontakter. De externa kontakterna kan t.ex. vara parter, advokater och andra myndigheter. Kontakterna kan ske såväl skriftligen som muntligen via telefonsamtal. Internt samarbetar du dagligen med domstolens personal. Genomgående gäller att ge god service både internt och externt.

För att uppnå så låg sårbarhet och hög flexibilitet som möjligt kommer även andra arbetsuppgifter som utförs på sektionen, som gallring och vårdandet av arkivhandlingar och hantera överklaganden till Högsta domstolen, att förekomma. Vidare kommer du att medverka i utvecklingen av sektionen, genom att bl.a. vara med och ta fram förslag på riktlinjer och rutiner för hela sektionen.

Kvalifikationer

Du skapar goda relationer till dina kollegor och bidrar med din kompetens till hela gruppens gemensamma arbete. Det är viktigt att du tycker om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta, är serviceinriktad, pålitlig och har gott omdöme.

Du och har en förmåga att förutse problem och du arbetar lösningsorienterat. För att trivas hos oss behöver du kunna vara flexibel och hantera olika uppgifter och situationer. Det är viktigt att du, inte minst under perioder med hög arbetsbelastning, kan samarbeta, prioritera arbetet effektivt för att nå uppsatta mål, samt bibehålla hög kvalitet i det du levererar.

Du har en fullgjord gymnasieutbildning. Du ska även ha relevant eftergymnasial utbildning samt minst ett års dokumenterad erfarenhet från framgångsrikt arbete inom administration och/eller service. Du är en mycket van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg. Du har en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och gärna på engelska. Tidigare arbete inom offentlig förvaltning, advokatbyrå eller liknande kan vara meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning
Sysselsättningsgrad: 100%

Antal platser: 1
Lön: Månadslön. Inom Sveriges domstolar tillämpas individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2019-06-06
Arbetsgivarens referensnummer: HSV 2019/442
Ansök här

Kontakt

Linda Sjödin
08-561 673 31

Stina Parmenvik
08-56167099

Anette Jellve (ST) Avdelningsordförande
070-300 18 71

Roger Wikström (Saco-S) Hovrättsråd
08-561 674 38


Om Svea hovrätt