JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Hudiksvalls tingsrätt söker en rådman

Arbetsuppgifter

Vid Hudiksvalls tingsrätt får Du arbeta med alla vid tingsrätten förekommande mål och ärenden. Du har egen rotel. Brottmålen bereds dock i stor utsträckning självständigt av en beredningsorganisation.

Som rotelinnehavare är du arbetsledare för notarien på din rotel. Du är även delaktig i arbetet med att fortlöpande utveckla verksamheten och har ett särskilt handledaransvar för yngre jurister under utbildning.     

Kvalifikationer m.m.

Du som söker ska vara en skicklig jurist med god analytisk förmåga och hög arbetskapacitet. Du är öppen, drivande och har ett intresse för att utveckla och förbättra verksamheten.

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du på länken nedan.

Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bl.a. inom ramen för Domstolsakademin.

Ordinarie domare anställs med fullmakt.

Om Hudiksvalls tingsrätt

Tingsrätten i Hudiksvall avgör mål och ärenden från kommunerna i Hälsingland. 

Domstolen leds av lagmannen Christian von Szalay och har 27 medarbetare. Den dömande verksamheten är uppdelad på ett flertal domarrotlar och två notarierotlar. En beredningsorganisation bestående av ett målkansli och en beredningschef stödjer den dömande verksamheten. Därutöver finns en administrativ enhet. 

Hudiksvall är en mindre tingsrätt med säte i Hudiksvall och extra tingsställe i Söderhamn. Arbetet bedrivs i det pietetsfullt renoverade tingshuset från år 1909, utrustad med rymliga och moderna arbetsplatser. Vid tingsrätten arbetar idag en lagman, fem rådmän och en fiskal. Den 1 januari 2019 utökas domarpersonalen med ytterligare en fiskalsutbildningsplats.

Övriga upplysningar

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig på länken nedan.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Ansök via epost till:

domarnamnden@dom.se

Läs mer

 


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Tillträde 2019-02-01 eller enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100%

Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2019-01-13
Arbetsgivarens referensnummer: 116-2018
Ansök här

Kontakt

Christian von Szalay, Lagman,
0650-37 465

Christina Brohlin (Saco-S), Rådman,
0650-37 469


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Domarnämnden
Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare och hyresråd.