JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Kanslienhetschef

Om Förvaltningsrätten i Uppsala

Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor domstol med ca 60 anställda. Domstolen har en viktig samhällsuppgift i att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen handlägger ca 500 måltyper, varav de vanligast förekommande är bistånd, socialförsäkring, skattemål och tvångsvårdsmål. För att uppnå målen för verksamheten arbetar vi aktivt med utvecklingsfrågor och vi strävar efter att vara en modern arbetsplats med ett öppet och transparent arbetsklimat där våra engagerade och kunniga medarbetare trivs. Vi strävar efter att alla medarbetare ska få en god kompetensutveckling och vi vill gärna tillvara ta de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.

Domstolen är organiserad i två dömande enheter, en administrativ enhet samt en kanslienhet.

Om kanslienheten

Kanslienheten har den viktiga uppgiften att sköta den administrativa delen av målens handläggning, från det att de kommer in till dess att de är avslutade. En stor del av handläggningen i målen sker digitalt. Kanslienhetens 12 medarbetare arbetar i team och har bland annat följande arbetsuppgifter; ta emot och registrera handlingar, skicka föreläggande och andra handlingar till parter, kalla till förhandling och expediera domar samt förbereda målen för arkivering. Arbetsbelastningen är periodvis hög med den stress som det innebär att utföra många arbetsuppgifter parallellt och ibland med korta tidsfrister. Kanslienheten har många kontakter både internt och externt. Kanslienheten arbetar i nära samarbete med domstolens administrativa enhet.

Domstolen söker nu enhetschef till kanslienheten.

 

Arbetsuppgifter

Kanslienhetschefens främsta uppgift är att motivera och leda medarbetarna på kanslienheten så att verksamhetens mål uppnås. Kanslienhetschefen planerar, leder och fördelar arbetet, sätter mål, följer upp och utvärderar resultatet, ser till att tillgängliga resurser används effektivt, arbetar strategiskt med personal- och kompetensförsörjning, identifierar förbättringsområden och utvecklar verksamheten.

 

Kanslienhetschefen ingår även i domstolens ledningsgrupp och innehar rollen som företrädare för domstolen i dess egenskap som personuppgiftsansvarig.

 

Kvalifikationer

För att bli aktuell för tjänsten krävs det att du har juristexamen. Notariemeritering från förvaltningsrätt är meriterande. Flerårig vana av ledarskap i myndighet är ett krav liksom arbete i förvaltningsdomstol.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du har goda ledaregenskaper och att du tycker om att arbeta nära dina medarbetare i den dagliga verksamheten. Du behöver vara lyhörd och ha en god samarbetsförmåga samt vara drivande och lösningsfokuserad. Du behöver ha förmåga att strukturera kanslienhetens arbete och utveckla arbetsformerna löpande. Erfarenhet från utvecklingsarbete eller projektarbete är således ett krav. Eftersom mycket av kanslienhetens arbete utförs i en digital miljö är god datorvana är ett krav.

 


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100

Antal platser: 1
Lön: Månadslön


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2019-03-20
Arbetsgivarens referensnummer: FUP 2019-73
Ansök här

Kontakt

Anna Maria Åslundh-Nilsson / lagman
018-431 63 22

Karin Åsberg, SACO-s
018-431 63 27


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Förvaltningsrätten i Uppsala