JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Södertörns tingsrätt söker administrativ direktör

Inledning

Är du ordinarie domare med erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling och verksamhetsuppföljning? Vill du arbeta i en spännande och händelserik organisation? Är du en person som är engagerad och drivande? Då är det här anställningen för dig!

Arbetsuppgifter

Du leder, planerar, följer upp och utvecklar arbetet på den administrativa avdelningen tillsammans med enhetscheferna. Du genomför medarbetarsamtal och lönesättande samtal samt ansvarar för att arbetsmiljö- och kompetensutvecklingsbehov uppmärksammas och tillgodoses för de tiotal medarbetare som du är närmaste chef för.

Du arbetar nära lagmannen i operativa och strategiska frågor som budget-, planerings- och bemanningsfrågor, ekonomisk- och redovisningsmässig uppföljning, verksamhetsutveckling och verksamhetsuppföljning.

Du är domstolens säkerhetsskyddschef.

I det regionala samarbetet samverkar du med dina motsvarigheter i ett nätverk och du är också sammankallande i olika regionala administrativa nätverk.

Kvalifikationskrav

Arbetsuppgifterna i tjänsten är varierande och du kommer att samla på dig en bred erfarenhet och en gedigen inblick i tingsrättsvärlden.

Vi söker dig som är ordinarie domare. Erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling och verksamhetsuppföljning samt erfarenhet från arbetsledning är meriterande. Även erfarenhet från annan myndighet än domstol är meriterande. För att lyckas i rollen ska du ha intresse och fallenhet för administrativt arbete, god social förmåga, lyhördhet, målmedvetenhet och driv. Då arbetstempot är högt ska du ha förmåga att prioritera, delegera och arbeta med flera arbetsuppgifter samtidigt. Organisationen är målstyrd och vi söker dig som är kommunikativ, engagerad och som kan leda mot uppsatta mål och även se konsekvenserna av olika tillvägagångssätt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund. 

Vilka är vi

Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter med cirka 220 anställda och verksamheten kännetecknas av kvalitet, enhetlighet och snabb handläggning. Tingsrätten består av totalt sex dömande avdelningar och en administrativ avdelning. De dömande avdelningarna leds av en chefsrådman.

Tingsrätten ingår i ett regionalt samarbete med Attunda, Nacka, Solna och Stockholms tingsrätter. Domstolarna samverkar på en rad områden inom t.ex. budget, uppföljning och nämndemannahantering.

Som administrativ direktör är du chef för den administrativa avdelningen och rapporterar direkt till lagmannen. Du kommer även tillsammans med lagmannen, de sex chefsrådmännen och den administrativa fiskalen att ingå i tingsrättens ledningsgrupp.

På den administrativa avdelningen finns tre enheter. Serviceenheten ansvarar för domstolsservice, säkerhet, lokaler och lokalvård. Enheten leds av en service- och säkerhetschef. Enheten för registrering och arkiv leds av en enhetschef och ansvarar för bl.a. registrering av nya mål och ärenden, hantering av inkommande post och e-post samt arkivfrågor. Enheten för nämndemannafrågor ansvarar för tingsrättens interna nämndemannahantering men de huvudsakliga arbetsuppgifterna utgörs av arbete på uppdrag av de övriga fyra domstolarna i det regionala samarbetet, såsom frågor om arvodering, behörigheter, viss schemaläggning, utbildning och utbildningsadministration. Arbetet på enheten leds av en samordnare. Utöver detta består den administrativa avdelningen av medarbetare inom HR samt IT och teknik. Sammanlagt arbetar för närvarande ett drygt 30-tal medarbetare på avdelningen. 


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100%. Sex månaders inledande provanställning

Antal platser: 1
Lön: Månadslön


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2019-03-22
Arbetsgivarens referensnummer: 2019-53
Ansök här

Kontakt

Eva-Lena Norgren, lagman
08-561 668 26

Fredrik Nydén, Jusek
08-561 662 43


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Södertörns tingsrätt