JavaScript är inaktiverat i webbläsaren, läs mer här.

Solna tingsrätt söker funktionsansvarig arkivarie

Solna tingsrätt är en öppen, modern och utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade medarbetare. Tingsrätten är med omkring 135 medarbetare en av de största tingsrätterna i Sverige. På tingsrätten handläggs ett stort antal brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Solna tingsrätt har fyra dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Vi arbetar i moderna lokaler i centrala Solna. Verksamheten kännetecknas av hög kvalitet vilket möjliggörs genom ett gott samarbete mellan medarbetare, oavsett yrkesroll och organisatorisk tillhörighet. Alla på tingsrätten bemöts vänligt och med respekt och tingsrätten verkar för att det ska finnas goda möjligheter att förena arbete med privatliv.

Vi söker nu en funktionsansvarig arkivarie till vår administrativa avdelning, som består av drygt 20 medarbetare. Tillsammans ansvarar vi för HR, personal- och ekonomiadministration, reception, registratur, arkiv, teknik och IT-frågor, säkerhet samt nämnd- och salsfrågor.

Arbetsuppgifter

Solna tingsrätts arkiv består av nytt material med hög efterfrågan av handlingar. Rollen kräver en person som tycker om ett varierat arbete där arkivfunktionens alla delar hanteras.

Dina arbetsuppgifter är:

  • att ansvara för alla, inom arkivet, förekommande uppgifter såsom ordna och förteckna, upprätthålla arkivets samtliga rutindokument och säkerställa att tingsrätten lever upp till gällande lagar och förordningar.
  • att planera och utföra åtgärder inför årsgallring samt tillse att gallring verkställs.
  • att tillsammans med övrig personal på arkivet driva vårt arkivarbete framåt och följa med i den tekniska utvecklingen. Sveriges domstolar arbetar just nu med att införa e-arkiv.
  • att ordna mål och ärenden från tingsrättens avdelningar så att de överensstämmer med gällande föreskrifter. Det innebär att fördela handlingar som ska bevaras och gallras, kontrollera sekretess samt information i tingsrättens målhanteringssystem Vera.
  • att ta emot förfrågningar och expediera beställningar, både via telefon och via e-post från allmänhet, företag, andra myndigheter och parter i mål.
  • att sortera och arkivlägga akter.
  • att vid behov bemanna tingsrättens reception, vilket innebär att hjälpa besökare tillrätta och svara på frågor från allmänheten och parter i mål.
  • att vara backup och kunna stötta tingsrättens Centrala målkansli med registratur.

Kvalifikationer

Du som söker ska ha relevant akademisk utbildning med minst 40 p/60 hp arkivvetenskap. Vidare ska du ha minst 1 års arbetslivserfarenhet av arbete som arkivarie eller av, i ett arkiv sedvanliga arbetsuppgifter. Du har aktuella och dokumenterade kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftningen och är väl förtrogen med Riksarkivets föreskrifter.

Vi söker sig som är driven och har mycket god förmåga att planera och strukturera ditt eget arbete och kan förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt. Som person är du noggrann, kvalitetsmedveten och har högt servicetänk. Du trivs med att arbeta självständigt såväl som tillsammans med andra.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, har goda kunskaper i Officepaketet och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg. Du har goda IT-kunskaper och erfarenhet av elektronisk informationshantering och digitalt bevarande, då domstolarna arbetar med att införa e-arkiv.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.

Din ansökan ska bestå av följande uppgifter:

  1. Fyll i alla obligatoriska fält. Observera att CV inte ska bifogas, du lägger till dina erfarenheter under fälten Arbetslivserfarenhet och Utbildningar.
  2. I fältet för ditt personliga brev vill vi att du beskriver varför du har sökt anställning som arkivarie på Solna tingsrätt och på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. Ditt brev ska innehålla max 2000 tecken.
  3. Ladda upp studieintyg som visar att du har efterfrågad utbildning. Komplettera din ansökan med studieintyget snarast möjligt om du inte redan har det att tillgå. 

 

Anställningsvillkor

Tjänsten är tillsvidare på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning, med tillträde snarast möjligt eller enligt överenskommelse.

Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk.

Arbetspsykologiska tester kommer att användas vid denna rekrytering.

Ansök senast 2019-01-07

 




Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad: 100%

Antal platser: 1
Lön: Månadslön


Ansökan

Sista ansökningsdag: 2019-01-07
Arbetsgivarens referensnummer: Dnr 759-2018
Ansök här

Kontakt

Ulrika Ålund, HR-specialist
08-561 658 13

Anna Barck, Servicechef
08-561 658 02

Elina Jonsson, (ST inom Sveriges Domstolar)
08-561 658 37

Marilena Cottone (ST inom Sveriges Domstolar)
08-561 659 01

Gun-Marie Taabu (SACO-S)
08-561 658 27


Övrigt

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om Solna tingsrätt