Ersättning

Har du haft kostnader för att medverka i rättegången kan du ha rätt till ersättning.

Vad du kan få ersättning för beror på i vilken roll du är kallad till domstolen och vilken typ av mål du ska delta i.

Detta kan du få ersättning för

  • Resekostnader
  • Uppehälle
  • Förlorad arbetsinkomst

I kallelsen står vad du har rätt att få ersättning för och vilka regler som gäller.

Läs i kallelsen vad som gäller innan du exempelvis bestämmer dig för hur du ska resa. I kallelsen står också om du eventuellt kan få ersättningen i förskott. Ersättningen är skattefri.

Har du inte kvar kallelsen, kontakta domstolen.

Begär ersättning

Vill du begära ersättning gör du det i samband med rättegången. Du måste kunna visa kvitton eller motsvarande. 

Så betalas ersättningen ut

Domstolen beslutar vid rättegången om du ska få ersättning. 

Så här gör du för att få ersättningen till ditt bankkonto:

  1. 1
    Anmäl dig i förväg

    till Swedbanks kontoregister. Det gör du på swedbank.se, via länken nedan, eller på ett av Swedbanks kontor.

  2. 2
    Pengarna sätts in på ditt konto

    Efter rättegången i domstolen får du pengarna till ditt bankkonto.

Har du inte anmält kontot till Swedbank får du en utbetalningsavi istället.

ICA Kontantkort

Du har fått ett kort som ersättning för att du inställt dig vid domstol. Värdet på kortet motsvarar det belopp som domstolen beslutat.

Ersättningen finns tillgänglig på kortet senast nästkommande arbetsdag.

Du får två kuvert

  • Ett med kontantkortet
  • Ett med en pin-kod

Om du får kortet med post kommer kuvertet med pin-koden dagen efter kortet.

Att använda kortet

Du kan handla med kortet på alla inköpsställen med Maestrosymbol. Alla inköp är avgiftsfria. Pin-kod krävs när du betalar i butik eller tar ut pengar i en automat.

  • Kontanta uttag i uttagautomat kostar 15 SEK per gång.
  • Kontantuttag är kostnadsfritt i ICA-butiker.
  • Belopp under 100 SEK kan endast tas ut i ICA-butik.
  • Du kan inte använda kortet för köp på internet.

Kortet är en värdehandling och jämställs med kontanter, vilket gör att du inte kan göra anspråk på ersättning för borttappat kort eller kod.

Om din kod inte fungerar kontakta Domstolsverket, EA-support:

Tel: 036 – 15 53 00.

Har du fler frågor?

Domstolen kan upplysa dig om vilka ersättningsregler som gäller. I kallelsen som du har fått hittar du kontaktuppgifter till domstolen.

Publicerad
2019-08-13
Uppdaterad
2019-09-15