Ansök om egen konkurs

Här finns en guide som visar hur du ansöker om egen konkurs.
  1. 1
    Fyll i blanketten
    • Blanketten går att fylla i direkt på datorn men du måste sedan skriva ut den och underteckna den.
    • Tänk på att kryssa i att du inte kan betala dina skulder (är på obestånd) och att betalningsproblemet inte är tillfälligt.
    • En ansökan om egen konkurs är avgiftsfri.
  2. 2
    Om du har ett ombud

    Om du företräds av ombud ska du ange dennes:

    • Namn
    • E-post
    • Postadress
    • Telefonnummer.

    Bifoga fullmakt i original.

  3. 3
    Vem gäller ansökan?

    Om ansökan gäller privatperson:

    • Om ansökan gäller en fysisk person ska du bifoga ett hemortsbevis som du kan beställa från Skatteverket. Hemortsbevis hanteras under fliken för personbevis. 

    Om ansökan gäller juridisk person

    • Om ansökan gäller en juridisk person (till exempel aktiebolag, ekonomisk förening eller handelsbolag) ska ett registreringsbevis, ej äldre än en månad, bifogas. Registreringsbevis beställer du hos Bolagsverket.
  4. 4
    Tillgångar och skulder
    • Om ansökan gäller juridisk person – bifoga gärna en förteckning över tillgångar och skulder. Ange även om det finns anställda.
    • Använd gärna vår blankett. Den går att fylla i direkt på datorn men du måste sedan skriva ut den och underteckna den.
  5. 5
    Skicka in ansökan till rätt tingsrätt
    • För enskild firma eller privatperson ansöker du där du var folkbokförd den 1 november föregående år.
    • För aktiebolag samt ekonomisk och ideell förening ansöker du hos tingsrätten där styrelsen har sitt säte. För handelsbolag och kommanditbolag ansöker du hos tingsrätten där bolagets förvaltning finns.
    • Om ansökan lämnas in på plats i domstolens lokaler bör du vara beredd att uppvisa ID-handling.
Publicerad
2018-10-04
Uppdaterad
2019-09-16

Hoppa till innehåll

Relaterat innehåll