Offentligt biträde

Här finns information för dig som vill bli offentligt biträde.

Anmälan till uppdrag

Den som önskar förordnas som offentligt biträde kan skicka en intresseanmälan till förvaltningsrätten. Ta del av informationen nedan innan du skickar in din intresseanmälan.

Vad krävs för att bli offentligt biträde?

För att tas upp på förvaltningsrättens listor över lämpliga biträden krävs relevant arbetslivserfarenhet. De som kommer ifråga är därför advokater, jurister som är notariemeriterade och arbetar på advokatbyrå, jurister som har avlagt juristexamen, arbetar på advokatbyrå och har ett års erfarenhet av arbete på advokatbyrå alternativt annan relevant arbetslivserfarenhet av de rättsområden listorna avser. Även jurister som har avlagt juristexamen, har relevant arbetslivserfarenhet av de rättsområden listorna avser, som arbetar på företag med F-skattsedel, omfattas av ansvarsförsäkring och kan åberopa goda referenser kan tas upp på listorna. Advokaten/juristen ska vidare ha kontor inom aktuellt geografiskt område.

Hur fördelas uppdragen?

Förvaltningsrätten strävar efter att förfrågningarna om uppdrag ska fördelas jämnt. För att ta del av uppdragen krävs en tillgänglighet per telefon – personligen eller genom telefonväxel. Vid nekat svar på förfrågan eller vid frånvaro av svar, går turen vidare till nästa person på listan.

Hur anmäler jag mitt intresse?

Skicka din intresseanmälan till domstolens e-postadress. Redogör noga för utbildning, aktuell arbetsplats och relevant arbetslivserfarenhet. Ange även i vilka måltyper du är intresserad av att förordnas som offentligt biträde.

Uppdaterad
2020-10-29