Offentligt biträde

Här finns information för dig som vill bli offentligt biträde.

Anmälan till uppdrag

Den som önskar förordnas som offentligt biträde kan skicka en intresseanmälan till förvaltningsrätten. Ta del av informationen nedan innan du skickar in din intresseanmälan.

Vad krävs för att bli offentligt biträde?

För att tas upp på förvaltningsrättens listor över lämpliga biträden krävs relevant yrkeserfarenhet. De som kommer ifråga är därför följande:

  1. Advokater
  2. Jurister som är notariemeriterade, som arbetar på advokatbyrå eller juristfirma med F-skattsedel och ansvarsförsäkring samt kan åberopa goda referenser.
  3. Jurister som har avlagt juristexamen, som arbetar på advokatbyrå eller juristfirma med F-skattsedel och ansvarsförsäkring, kan åberopa goda referenser och har ett års arbetserfarenhet från advokatbyrå eller juristfirma. Undantag kan göras vid annan relevant yrkeserfarenhet av de rättsområden listorna avser.
  4. För uppdrag som offentligt biträde för den unge i mål och ärenden enligt LVU, krävs utöver ovanstående relevant yrkeserfarenhet av sociala mål, företrädesvis mål enligt LVU och särskild lämplighet i övrigt.

Juristen ska vidare ha kontor inom aktuellt geografiskt område.

Hur fördelas uppdragen?

Förvaltningsrätten strävar efter att förfrågningarna om uppdrag ska fördelas jämnt. För att ta del av uppdragen krävs en tillgänglighet per telefon – personligen eller genom telefonväxel. Vid nekat svar på förfrågan eller vid frånvaro av svar, går turen vidare till nästa person på listan.

Hur anmäler jag mitt intresse?

Skicka din intresseanmälan till domstolens e-postadress. Redogör noga för utbildning, aktuell arbetsplats och relevant arbetslivserfarenhet. Ange även i vilka måltyper du är intresserad av att förordnas som offentligt biträde.

Uppdaterad
2020-10-29