Jag har en fråga

Du får gärna börja med att läsa igenom vanliga frågor och svar för att se om du kan få hjälp där. Om du har frågor om ditt mål hos oss eller vill begära ut handlingar i pågående mål kontaktar du domstolen i första hand via e-post eller via telefon. Kontaktuppgifter finns längst ned på denna sida.

Juridisk rådgivning

Förvaltningsrätten kan inte ge juridisk rådgivning. Det är viktigt att förvaltningsrätten är objektiv och opartisk, och vi talar alltså inte om hur en viss lag ska tillämpas eller hur en juridisk process bör läggas upp.

Förvaltningsrättens serviceskyldighet inskränker sig till att ge upplysningar av mer formell art. Det kan till exempel vara att informera om hur handläggningen på förvaltningsrätten går till eller hänvisa till andra myndigheter.

Du kan vända dig till en advokatbyrå eller en juristbyrå om du till exempel vill ha råd om hur en process ska läggas upp rent juridiskt.

När målet kommer in till förvaltningsrätten

Ett överklagande ska göras skriftligen. Det går bra att skicka det via mail eller vanlig post. Av det beslut som du vill överklaga framgår bland annat hur lång tid du har på dig. Av ditt överklagande ska framgå att det är ett överklagande, vilket beslut du överklagar och på vilket sätt du vill att beslutet ska ändras.

Överklagandet ska i de flesta fall ges in till den myndighet som har fattat beslutet. Om överklagandet har kommit in i rätt tid kommer myndigheten att skicka överklagandet till förvaltningsrätten.

I vissa fall ska ett överklagande skickas direkt till förvaltningsrätten. Det gäller när någon begär att få lagligheten av en kommuns eller en regions beslut prövad (så kallad laglighetsprövning) eller när någon ansöker om överprövning av en upphandling eller ett avtals giltighet.

När förvaltningsrätten har tagit emot ditt överklagande kommer du att få skriftlig information om det.

Myndigheten som har fattat det överklagade beslutet skickar alltid överklagandet tillsammans med övriga handlingar som har med målet att göra till förvaltningsrätten. Om du redan har skickat in en handling till myndigheten som har fattat beslutet behöver du alltså inte skicka samma handling igen till förvaltningsrätten.

Om förvaltningsrätten har fått in överklagandet behöver du inte göra något mer om inte förvaltningsrätten ber dig om detta. När överklagandet kommit in till förvaltningsrätten påbörjas handläggning av målet. Du kan läsa mer om hur handläggningen går till under rubriken "Handläggningen hos förvaltningsrätten".

Förvaltningsrätten använder ibland så kallad förenklad delgivning för att skicka handlingar till dig som du ska delges. Att delges en handling innebär att det räknas som att du har tagit emot den. När förenklad delgivning används skickar förvaltningsrätten två brev. Det första brevet innehåller den handling som du ska delges. Det andra brevet skickas nästa arbetsdag och är ett kontrollmeddelande som innehåller information om att det första brevet har skickats. Förenklad delgivning innebär att det räknas som att du har tagit emot handlingen även om du inte själv tar kontakt med förvaltningsrätten och bekräftar att du har det. Breven skickas till din senast kända adress (det kan vara din e-postadress om du har lämnat den till domstolen). Om breven kommer i retur till domstolen skickas de till din folkbokföringsadress, om den inte redan har använts. Du är skyldig att hålla domstolen informerad om din aktuella adress (både e-post och vanlig postadress).

Om handläggningen av ett mål eller ärende oskäligt har fördröjts, finns möjlighet att begära förtursförklaring. En förtursförklaring innebär att handläggningen av målet prioriteras framför andra mål. Det finns ingen särskild blankett för att begära förtur, men ansökan ska ske skriftligen. Det går bra att skicka in en sådan begäran med e-post. Glöm inte att ange målnummer vid kontakt med domstolen.

Nej. Du behöver inte heller stå för några andra kostnader än dina egna.

Handläggningen hos förvaltningsrätten

Handläggningen av ett mål är i regel skriftlig. För att förvaltningsrätten ska kunna pröva målet måste det bli tillräckligt utrett. Det innebär att förvaltningsrätten kan komma att be dig förtydliga något eller skicka handlingar till dig som du har möjlighet att yttra dig över. Skriftväxlingen pågår sedan till dess att målet är tillräckligt utrett. Har du ett ombud eller biträde ska handlingarna skickas via ombudet/biträdet. Ibland kan ett mål avgöras efter muntlig förhandling i förvaltningsrätten. Detta är vanligt i exempelvis mål som rör tvångsvård eller asyl. I sådana fall är den muntliga förhandlingen ett komplement till det skriftliga materialet.

När ditt överklagande har kommit in till förvaltningsrätten kommer du att få information om det, en så kallad inledande skrivelse. Om du skickar in andra handlingar efter överklagandet kommer du inte att få någon särskild bekräftelse på att dina handlingar har kommit in till förvaltningsrätten.

Förvaltningsrätten ger inte juridisk rådgivning och ger inte heller några besked på förhand om vad avgörandet kommer att bli. Du avgör själv vilka handlingar du vill skicka in till förvaltningsrätten.

Du som överklagat ett beslut kan alltid på eget initiativ skicka in underlag till förvaltningsrätten. Har du ett ombud eller biträde ska handlingarna skickas via ombudet/biträdet. Du behöver inte skicka in underlag som du redan skickat in till den myndighet som fattat det överklagade beslutet. Dessa handlingar har förvaltningsrätten tillgång till.

Språket i förvaltningsrätten är svenska. Du kan skicka in handlingar som är skrivna på ett annat språk till förvaltningsrätten, som då tar ställning till om förvaltningsrätten ska låta översätta handlingarna.

Ett yttrande är oftast en skrivelse som skickas eller lämnas in till förvaltningsrätten. Ett yttrande bör skickas via e-post till domstolen, men kan även skickas med vanlig post, se adresser längst ned på denna sida.

Att förvaltningsrätten har gett dig tillfälle att yttra dig i målet innebär att du har möjlighet att yttra dig, men inte att det är ett krav.

Om du inte yttrat dig inom tiden som angetts i skrivelsen från förvaltnings­rätten kan målet ändå komma att avgöras.

Om du önskar förlängd tid för yttrande ska du ta kontakt med förvaltnings­rätten och framföra detta önskemål, i första hand via e-post. Förvaltningsrätten tar sedan ställning till om förlängd tid kan beviljas.

Nej, en återkallelse av ett överklagande ska ske skriftligen. Det går bra att skicka en återkallelse via e-post. Glöm inte att ange målnummer eller personnummer.

Kopior av de handlingar som förvaltningsrätten anser att du som part behöver ta del av skickas automatiskt till dig. Parterna i ett mål får alltid beslutet/domen när målet är avslutat. Förvaltningsrätten tar inte ut någon avgift för sådana handlingar som skickas automatiskt till dig som part under tiden som målet pågår. Du som part kan också efter begäran få ut ett exemplar av de flesta handlingarna i målet. Detta är avgiftsfritt. Avgift kan tas ut av förvaltningsrätten t.ex. när nytt ombud eller part på nytt begär ut handlingar i akten.

Du väljer själv om du vill föra din talan själv eller om du vill att ett ombud gör det. Om du låter ett ombud företräda dig hos förvaltningsrätten kan denne behöva styrka sin rätt att utföra detta genom en skriftlig fullmakt. Förvaltningsrätten kommer inte att stå för dina eventuella kostnader för ombudet.

En fullmakt ger en annan person rätt att göra något för din räkning. Fullmakten är oftast skriftlig, men kan också vara muntlig. Av en fullmakt ska framgå vad den andra personen har rätt att göra i ditt namn, t.ex. att han eller hon har rätt att företräda dig i ett visst mål hos förvaltningsrätten.

Förvaltningsrätten har ett utredningsansvar, vilket innebär att domstolen ska se till att frågan i målet blir tillräckligt utredd. Med hänsyn till rättens utrednings­ansvar är det i de flesta fall inte nödvändigt med rättshjälp genom ett rättshjälpsbiträde, det vill säga en jurist som hjälper en enskild att föra talan och som till allra största delen betalas av staten. Rättshjälp är därför mycket ovanligt inom förvaltningsprocessen. Vill du veta mer om rättshjälp finns det information om detta på Rättshjälpsmyndighetens hemsida.

I mål och ärenden om t.ex. tvångsvård av unga, missbrukare eller psykiskt sjuka och i vissa mål om avvisning eller utvisning förordnar förvaltningsrätten eller myndigheten som regel ett offentligt biträde åt den enskilda. Till offentligt biträde får förordnas advokat, biträdande jurist på advokatbyrå eller någon annan som är lämplig för uppdraget.

Om du inte har rätt till offentligt biträde eller rättshjälp och ändå vill ha hjälp med att föra din talan får du på egen hand skaffa dig ett biträde eller ombud, t.ex. en advokat. Ett sådant ombud måste du betala själv.

Du har alltid rätt att byta ombud.

Om du fått ett offentligt biträde har du under vissa förhållanden rätt att byta offentligt biträde. För att byta offentligt biträde måste du ansöka om ett byte hos förvaltningsrätten och motivera varför du behöver byta. Det krävs ganska mycket för att förvaltningsrätten ska tillåta ett byte av offentligt biträde.

Muntlig förhandling

Du har rätt att begära att förvaltningsrätten håller en muntlig förhandling dit du och din motpart får komma och muntligen lägga fram er sak för förvaltningsrätten. Du kan begära muntlig förhandling genom att kontakta förvaltningsrätten, i första hand via e-post. Förvaltningsrätten tar sedan ställning till om en förhandling behövs eller inte.

Förvaltningsrätten i Malmö ligger på Själbodgatan 8. Tänk på att komma i god tid innan en eventuellt muntlig förhandling börjar, då domstolen har en säkerhetskontroll. Vägbeskrivning och karta kan du hitta på Google maps. Här har vi samlat information som hjälper dig att hitta rätt när du kommer till förvaltningsrätten för att vara med på en förhandling eller när du på annat sätt besöker eller kontaktar oss.

Ersättning till part medges endast i undantagsfall. Vid den muntliga förhandlingen frågar oftast ordföranden om du har haft några kostnader som du vill ha ersättning för. Vänd dig till förvaltningsrätten om du har frågor om ersättningar av olika slag.

Ersättning till vittne kan utgå för kostnad för resa och utebliven inkomst. Mer information om detta finns i kallelsen till den muntliga förhandlingen.

Du kan i vissa fall få hjälp med biljetter för resa till förvaltningsrätten redan innan förhandlingen. Kontakta förvaltningsrätten om du behöver hjälp med detta.

Avgörande

Det går inte att svara på detta förrän målet är avgjort. När målet är avgjort kommer du att få domen skickad till dig.

Det tar olika lång tid att avgöra mål i förvaltningsrätten beroende på typ av mål samt målets karaktär och omfattning. Här hittar du ungefärliga handläggningstider för de vanligaste målkategorierna. Att angivna handläggningstider är ungefärliga innebär att det kan ta både kortare och längre tid att avgöra det enskilda målet.

Om förvaltningsrätten har din e-postadress kommer domen skickas dit. I annat fall skickas den via vanlig post till din adress.

Skälen framgår av domen. Förvaltningsrätten har inte möjlighet att ge någon förklaring utöver vad som framgår av domen. Om du behöver ett förtydligande kan du kontakta förvaltningsrätten för att få skälen förklarade för dig.

Har du fått en dom är målet avslutat på domstolen och handläggningen fortsätter hos migrationsverket. Har domstolen förelagt migrationsverket att avgöra ärendet snarast möjligt kan det komma att ta längre tid än fyra veckor för verket att avgöra ärendet. Domstolen kan inte svara på frågor om hur lång tid det tar att avgöra ett ärende hos migrationsverket. Har du frågor kring när dit ärende förväntas avgöras kan du kontakta migrationsverket via e-post.

Det betyder att beslutet eller domen inte längre kan överklagas. I vissa fall är det också först då som beslutet eller domen kan verkställas.

Nej, det går även bra att skicka en bekräftelse via e-post eller ringa till förvaltningsrätten och berätta att du tagit del av det som skulle delges.

Det framgår av överklagandehänvisningen som finns som en bilaga till domen.

Övrigt

Du kan kontakta den myndighet som har tillsynsansvar över besluts­myndigheten. Förvaltningsrätten har inte något tillsynsansvar. Om felaktigheterna har medfört att ärendet t.ex. inte är tillräcklig utrett (och om det inte endast handlar om en mindre del som kan åtgärdas hos förvaltnings­rätten) kan förvaltningsrätten upphäva beslutet och skicka tillbaka det till beslutsmyndigheten för ny handläggning. Vid ett överklagande prövar förvaltningsrätten annars endast vem som har rätt i sak och inte om handläggningen hos beslutsmyndigheten varit korrekt.

Detta kan den myndighet som fattat beslutet att du ska betala svara på.

Uppdaterad
2020-07-06