• Innehåll
  • Navigation
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
Till Sveriges Domstolar
  • Ämnen
  • Domar och beslut
  • Jobba hos oss
  • Nyheter
  • Om förvaltningsrätten
Till Sveriges Domstolar
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
  • HemÄmnenDomar och beslutJobba hos ossNyheterOm förvaltningsrätten
    1. Om förvaltningsrätten
    2. Fråga, beställa och skicka in
    3. Beställning av allmän handling

    Beställning av allmän handling

    Välkommen till vår beställningsfunktion för allmänna handlingar vid Förvaltningsrätten i Stockholm. Du gör din beställning genom att fylla i formuläret nedan. För att kunna skicka iväg formuläret måste du först ta del av Information om avgifter.

    Information om avgifter

    Alla har rätt att ta del av allmänna handlingar, som exempelvis domar och beslut, om de inte är skyddade av sekretess. Det görs därför en sekretessprövning innan en handling lämnas ut i varje enskilt fall.

    Bra att veta

    Den som har rätt att ta del av en allmän handling har också rätt att få en kopia på den. Du har också rätt att vara anonym.

    Kopior av handlingar kan levereras på olika sätt. Vanligtvis är e-postleverans det billigaste alternativet.

    Kostnaden för kopior regleras i avgiftsförordningen (1992:191). Vanligtvis faktureras avgiften, men ibland skickas handlingarna mot postförskott. Du har alltid möjlighet att vid besök på domstolen ta del av allmänna handlingar avgiftsfritt.

    För parter i ett mål är det avgiftsfritt att få ut ett exemplar av de flesta handlingar. För statliga myndigheter utgår ingen avgift, inte heller för dig som är forskare eller doktorand vid landets universitet eller högskolor.

    Kostnader för allmänna handlingar

    E-post

    Många handlingar finns lagrade elektroniskt och kan e-postas kostnadsfritt (till exempel domar utan underskrift). En avgift tas ut för beställningar som omfattar mer än 9 sidor eller mer än 9 pdf-filer. Avgiften är därefter 50 kronor för den 10:e filen och varje fil därefter kostar 2 kronor styck.

    För material som måste skannas in (till exempel undertecknade domar eller domar med bilagor) tas avgift ut om beställningen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

    Papperskopior

    Avgift tas ut om handlingen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

    Fax

    Avgift tas ut som för papperskopior.

    Särskilda skäl - Förvaltningsrätten får besluta om undantag från det som anges i ovanstående stycken (e-post, papperskopior, fax) om det finns särskilda skäl.

    CD/DVD/USB

    Avgift tas ut som för e-post plus 10 kronor.

    Ljudfiler på CD/DVD/USB

    Avgift tas ut med 120 kronor.

    Porto

    Eventuell kostnad för porto och postförskott tillkommer.

    Hur gör du som vill vara anonym?

    Du som vill vara anonym när du beställer allmänna handlingar rekommenderas att besöka oss. Saknar du möjlighet att ta dig till förvaltningsrätten kan du som vill vara anonym kontakta oss via telefon. Observera att det krävs ett personligt besök med betalning på plats (endast kontanter) om du har gjort en omfattande beställning och samtidigt vill vara anonym. Vi har tyvärr inte möjlighet att fakturera en anonym beställare.

    Till dig som är student

    När det är intensiva uppsatsperioder får domstolen väldigt många beställningar. Har du möjlighet att begränsa din beställning till en kortare tidsperiod alt. att besöka domstolen och själv leta bland domar från det senaste året, så skulle detta underlätta för domstolen så att vi hinner distribuera domar till alla som önskar detta. Tack för hjälpen!

    Beställning av äldre handlingar

    Sedan den 14 november 2016 går det inte längre att från vår domstol beställa material som hör till Länsrätten i Stockholms län (1 juli 1979 – 12 februari 2010).

    Vid beställning av material från Länsrätten i Stockholms län var vänlig kontakta Stadsarkivet i Stockholms Stad.

    Kontaktuppgifter till stadsarkivet:

    Telefon: 08-508 28 303

    E-post: stadsarkivet@stockholm.se

    Behandling av personuppgifter
    1. Behandling av personuppgifter

    Formulär för beställning av allmän handling

    Ange så många uppgifter du kan, detta underlättar vår hantering av din beställning.
    Önskade handlingar
    Skicka beställda handlingar med:
    Jag har tagit del av informationen om avgifter och vill beställa kopior av dom, beslut eller annan handling
    Uppdaterad
    2021-01-25

    Förvaltningsrätten i Stockholm

    Postadress
    115 76 Stockholm
    forvaltningsrattenistockholm@dom.se

    Länkar

    • Om webbplatsen och digitala kanaler
    • Behandling av personuppgifter
    • För dig som journalist
    • Tillgänglighet

    Mer om oss

    • Kontakt
    • Lediga jobb
    • Migrationsdomstolen
    logotyp