
 Sida 1 (10) 
 

HÖGSTA DOMSTOLENS 

_____________________________________________________________________________________ 
 Postadress Telefon Expeditionstid 
 Box 2066 08-617 64 00 8.45-12.00 
HÖGSTA DOMSTOLEN 103 12 STOCKHOLM   13.15-15.00 
 

BESLUT  Mål nr 

meddelat i Stockholm den 14 oktober 2004           Ö 1562-04 

 

KLAGANDE 

Justitiekanslern 

 

MOTPART 

AÄ  

 

Offentlig försvarare och ombud: advokaten LF 

 

SAKEN 

Ansvar för yttrandefrihetsbrottet hets mot folkgrupp 

 

ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE 

Hovrätten över Skåne och Blekinge, avd. 2, beslut den 5 mars 2004 i mål  

Ö 2727-03 

 

_________ 

 

 

 

 

 

 

 

 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 2 (10) 

 

HÖGSTA DOMSTOLENS AVGÖRANDE 

 

Högsta domstolen avslår överklagandet. 

 

För försvaret av AÄ i Högsta domstolen tillerkänns LF ersättning av allmänna 

medel med trettiofyratusensextiosju (34.067) kr, varav 20.000 kr för arbete, 

10.350 kr för tidsspillan och 3.717 kr för utlägg. Staten skall svara för denna 

kostnad. 

 

AÄ tillerkänns ersättning av allmänna medel för inställelsen inför Högsta 

domstolen med ettusenfyrahundratjugo (1.420) kr. 

 

YRKANDEN I HÖGSTA DOMSTOLEN 

 

Justitiekanslern har yrkat att Högsta domstolen skall förklara att AÄ ansvarar 

enligt 6 kap. yttrandefrihetsgrundlagen för innehållet på hemsidan x under den 

tid som omfattas av åtalet. 

 

AÄ har bestritt ändring. 

 

AÄ har yrkat ersättning för rättegångskostnad i Högsta domstolen. 

 

Justitiekanslern har i Högsta domstolen justerat gärningsbeskrivningen så att han 

har tillagt att uppgift om utgivare i vart fall inte hållits tillgänglig för allmänheten 

på föreskrivet sätt.  

 

 

 

 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 3 (10) 

 

SKÄL 

 

I Högsta domstolen har AÄ och BB hörts på nytt. 

 

Den bild som åtalet mot AÄ numera avser har tillhandahållits allmänheten av 

redaktionen för den tryckta periodiska skriften Den Svenske Nationalsocialisten 

via Internet på en webbplats med adress x. Som hovrätten funnit har framställ-

ningen omfattats av den s.k. databasregeln i 1 kap. 9 § yttrandefrihetsgrundlagen 

i lydelsen före den 1 januari 2003. Härav följer att yttrandefrihetsgrundlagens 

regler om radioprogram skall tillämpas på framställningen. Frågan i Högsta dom-

stolen är om AÄ är ansvarig för eventuellt yttrandefrihetsbrott som bilden inne-

fattar.  

 

Ansvaret för yttrandefrihetsbrott i ett radioprogram ligger i första hand på utgiva-

ren (6 kap. 1 § första stycket yttrandefrihetsgrundlagen). Om det inte fanns någon 

behörig utgivare när brottet förövades ligger ansvaret i stället på den som är 

skyldig att utse utgivare (2 § första stycket 1). Enligt 4 kap. 1 § andra stycket  

yttrandefrihetsgrundlagen utses utgivaren av den som bedriver sändningsverk-

samheten. Regler om vem som är behörig att vara utgivare, med hänsyn till bl.a. 

medborgarskap, hemvist och ålder, finns i 2 § samma kapitel. Uppgift om vem 

som är utgivare skall enligt sistnämnda lagrum vara tillgänglig för allmänheten. 

Dessutom anges i 4 kap. 4 § andra stycket att uppgift om utgivaren av radiopro-

gram skall hållas tillgänglig för allmänheten enligt vad som närmare föreskrivs i 

lag. I lagen (1991:1559) med föreskrifter på tryckfrihetsförordningens och  

yttrandefrihetsgrundlagens områden finns bestämmelser om att den som utser 

utgivare skall anmäla till Radio- och TV-verket vem som har utsetts (3 kap. 

18 § jämförd med 13-15 §§, i lydelsen före den 1 januari 2003).  

 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 4 (10) 

 

Av utredningen framgår att det på den ifrågavarande webbplatsen fanns uppgift 

om en ansvarig utgivare, FS. Varken FS eller någon annan ansvarig utgivare var 

emellertid anmäld till Radio- och TV-verket. Beträffande den tryckta tidningen 

Den Svenske Nationalsocialisten var FS anmäld som utgivare och BB har upp-

gett att han tillsammans med övriga i redaktionen, efter att ha fått FSs godkän-

nande, hade beslutat att FS skulle vara utgivare även för webbplatsen. BB har 

vidare anfört att han utgick från att det inte krävdes anmälan särskilt för webb-

platsen. Liksom vid tingsrätten har han påstått att han av företrädare för Radio- 

och TV-verket vid ett telefonsamtal fått uppgiften att någon utgivare inte behöv-

de anmälas eftersom servern var placerad utomlands. 

 

Vad BB anfört om att han tillsammans med övriga i redaktionen hade utsett FS 

till utgivare även för webbplatsen vinner starkt stöd av att denne på webbplatsen 

angavs vara ansvarig utgivare, särskilt som både BB och FS tillhörde redaktionen 

och uppgiften således måste antas ha lämnats i samförstånd dem emellan. Det 

finns inte anledning att betvivla att BB enligt den inom sammanslutningen  

Nationalsocialistisk Front rådande arbetsfördelningen hade behörighet att utse 

utgivare för webbplatsen. En utgångspunkt vid bedömningen måste därför vara 

att FS utsetts att vara utgivare. Det har inte gjorts gällande annat än att FS, som 

hade accepterats som utgivare för den tryckta tidningen, uppfyllde behörighets-

kraven för att vara utgivare även för webbplatsen. Inte heller finns det anledning 

att anta att denne utsetts till utgivare för skens skull. 

 

Yttrandefrihetsgrundlagens ordalydelse ger inte stöd för bedömningen att avsak-

naden av anmälan till Radio- och TV-verket får den betydelsen att det inte skall  

 

 

 

 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 5 (10) 

 

anses ha funnits någon behörig utgivare och att utgivaransvaret redan på den 

grunden övergått på den som bedrev sändningsverksamheten. (Jfr ordalydelsen 

av 8 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen som lägger ansvaret för periodisk skrift i 

första hand på den som var anmäld som utgivare.) Den av Justitiekanslern i första 

hand åberopade punkten 1 i 6 kap. 2 § första stycket yttrandefrihetsgrundlagen är 

därmed inte tillämplig.  

 

I Högsta domstolen har emellertid Justitiekanslern i andra hand gjort gällande att 

ansvaret övergått på AÄ eftersom uppgift om vem som var utgivare inte har hål-

lits tillgänglig för allmänheten på föreskrivet sätt (6 kap. 2 § första stycket 3 ytt-

randefrihetsgrundlagen). Justitiekanslern har därvid hänvisat till att utgivare inte 

hade anmälts till Radio- och TV-verket. 

 

Föreskriften i 4 kap. 4 § andra stycket yttrandefrihetsgrundlagen om att uppgift 

om utgivaren av radioprogram skall hållas tillgänglig för allmänheten enligt vad 

som närmare föreskrivs i lag är tillämplig även när det gäller sådan databasverk-

samhet som avses i 1 kap. 9 § yttrandefrihetsgrundlagen. De föreskrifter i lag 

som åsyftas finns i den tidigare nämnda lagen med föreskrifter på tryckfrihets-

förordningens och yttrandefrihetsgrundlagens områden. I den lagen anges inte 

uttryckligen att Radio- och TV-verket skall hålla anmälda uppgifter om utgivare 

för databaser tillgängliga för allmänheten, men en sådan föreskrift skulle ha varit 

överflödig eftersom detta följer av tryckfrihetsförordningens regler om allmänna 

handlingars offentlighet.  

 

Enligt den före den 1 januari 2003 gällande regleringen skulle, vid sådan dat a-

basverksamhet som avses i 1 kap. 9 § yttrandefrihetsgrundlagen, sändningen av-

slutas med en uppgift om vem som utsett utgivaren och, om ställföreträdare för  

 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 6 (10) 

 

utgivaren tjänstgjort, uppgift om vem ställföreträdaren var (3 kap. 18 § jämförd 

med 16 § föreskriftslagen i lydelsen före den 1 januari 2003). Denna från lagen 

(1982:460) om ansvarighet för närradio hämtade ordning byggde på tanken att  

en enskild som ansåg sig kränkt skulle kunna få kännedom om vem han skulle 

vända sig till för att få tillgång till en inspelning eller utskrift av sändningen och 

att han, om det inte angavs att en ställföreträdare tjänstgjort, skulle kunna vara 

förvissad om att ansvaret vilade hos den ordinarie utgivare som var anmäld hos 

myndighet (jfr prop. 1981/82:92 s. 16 och prop. 1990/91:179 s. 45 ff.). När det i 

6 kap. 2 § första stycket 3 yttrandefrihetsgrundlagen anges att ansvaret för  

yttrandefrihetsbrott ligger på den som är skyldig att utse utgivare, om uppgift  

om utgivaren inte har hållits tillgänglig för allmänheten på föreskrivet sätt,  

måste detta således före den 1 januari 2003 för här aktuella fall antas ha syftat  

på att den föreskrivna skyldigheten att göra anmälan till Radio- och TV-verket 

inte iakttagits och att följaktligen det offentliggörande som var avsett att ske  

genom en sådan anmälan inte kommit till stånd. Av grundlags motiven framgår 

att regeln i punkt 3 ansetts motiverad av att de medier som yttrandefrihetsgrund-

lagen tar sikte på kan begagnas under former som gör det svårare att spåra ut-

givaren än i fråga om periodiska tryckta skrifter (prop. 1990/91:64 s. 126).  

 

Även om det skulle ha varit önskvärt att den sålunda åsyftade ordningen kommit 

till tydligare uttryck, får den anses förenlig med lagtexten. Det bör emellertid 

anmärkas att denna ordning med verkan fr.o.m. den 1 januari 2003 övergivits så 

till vida att det vid databasverksamhet av här aktuellt slag numera skall lämnas 

uppgift om utgivare eller i förekommande fall ställföreträdare i samband med 

själva tillhandahållandet av information ur databasen. Numera får således be-

stämmelsen i 6 kap. 2 § första stycket 3 yttrandefrihetsgrundlagen antas ta sikte 

på att det brustit i fråga om sådant uppgiftslämnande. Den omständigheten att  

 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 7 (10) 

 

föreskrifterna om hur uppgift om utgivare skall hållas tillgänglig för allmänheten 

har ändrats ger ej upphov till sådant val mellan gammal och ny lag som avses i  

5 § andra stycket lagen (1964:163) om införande av brottsbalken. 

 

På grund av det anförda och då uppgiften att FS utsetts till utgivare inte hade an-

mälts till Radio- och TV-verket är den som bedrev sändningsverksamheten för 

webbplatsen ansvarig för det yttrandefrihetsbrott som kan ha begåtts genom in-

formation från denna. Vad som nu har sagts gäller oberoende av att uppgiften om 

att FS var utgivare i detta fall hade angetts på själva webbplatsen.  

 

Av utredningen framgår att sändningsverksamheten har bedrivits av samman-

slutningen Nationalsocialistisk Front, vare sig denna sammanslutning är att anse 

som en juridisk person eller inte. När yttrandefrihetsgrundlagens ansvarskedja 

utpekar en sammanslutning som ansvarig för ett yttrandefrihetsbrott får enligt 

vanliga principer om s.k. företagaransvar bedömas vilken eller vilka fysiska  

personer som skall svara för brottet. Ingenting hindrar därvid att flera personer – 

t.ex. samtliga styrelseledamöter – kan vara att anse som ansvariga. Å andra sidan 

kan en tydlig funktionsfördelning ha skett inom sammanslutningen på sådant sätt 

att endast någon eller några av dem som tillhört styrelsen eller annars stått i spet-

sen för sammanslutningen bör hållas ansvariga (se t.ex. Thornstedt, Företagarens 

straffansvar, 1976, s. 32 ff.).  

 

AÄ och BB har i detta hänseende uppgett att en strikt funktionsfördelning iaktta-

gits mellan de ledande inom Nationalsocialistisk Front som bl.a. innebar att BB 

ansvarade för propagandaverksamheten – däribland, med hjälp av bl.a. FS, utgi-

vandet av den tryckta periodiska skriften Den Svenske Nationalsocialisten och  

 

 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 8 (10) 

 

hanteringen av webbplatsen – medan AÄ enbart hade hand om ekonomiska frå-

gor. Hovrätten får med stöd av bl.a. vittnesbevisning anses ha godtagit denna 

uppgift, och det finns inte sådana synnerliga skäl som avses i 55 kap. 14 § rätte-

gångsbalken för att frångå hovrättens bedömning. AÄ får anses ha haft fog för att  

utgå från att BB hade den kompetens som behövdes för att hantera webbplatsen. 

Vid angivna förhållanden finns det inte förutsättningar för att förklara även AÄ 

ansvarig enligt yttrandefrihetsgrundlagen för innehållet på den aktuella webb-

platsen.  

 

_________    

 

 

 

____________________          ____________________          ____________________ 

 

 

 

____________________          ____________________ 

 

 

 

 

 

 

 

I avgörandet har deltagit: justitieråden Munck, Lennander, Blomstrand, Nyström 
(referent, skiljaktig) och Virdesten (skiljaktig) 
Föredragande revisionssekreterare: Bergkvist 
 
 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 9 (10) 

 

HÖGSTA DOMSTOLEN Bilaga till  Mål nr 

   PROTOKOLL Ö 1562-04 

   2004-09-15 

_________________________________________________________________ 

 

Referenten, justitierådet Nyström, med vilken justitierådet Virdesten instämmer, 

är av skiljaktig mening i fråga om motiveringen och anför: 

 

”Jag anser att skälen från och med det åttonde stycket bort lyda på följande sätt: 

 

Föreskriften i 4 kap. 4 § andra stycket yttrandefrihetsgrundlagen om att uppgift 

om utgivaren av radioprogram skall hållas tillgänglig för allmänheten enligt vad 

som närmare föreskrivs i lag är tillämplig även när det gäller sådan databasverk-

samhet som avses i 1 kap. 9 § yttrandefrihetsgrundlagen. De föreskrifter i lag 

som åsyftas finns i den tidigare nämnda lagen med föreskrifter på tryckfrihets-

förordningens och yttrandefrihetsgrundlagens områden. Den enda uttryckliga 

föreskrift som lagen i tillämplig lydelse innehåller om hur uppgift om utgivare 

skall hållas tillgänglig för allmänheten gäller för programföretag som bedriver 

sändningar med tillstånd av regeringen. Hos ett sådant företag skall det föras ett 

register med anteckning om utgivare och registret skall vara tillgängligt för all-

mänheten (3 kap. 1 §). Föreskriften är inte tillämplig på det nu aktuella fallet.  

 

En anmälan till Radio- och TV-verket om utgivare innebär att uppgiften  

därigenom blir offentlig, men ansvaret för att den anmälda uppgiften hålls till-

gänglig för allmänheten i enlighet med tryckfrihetsförordningens regler om all-

männa handlingars offentlighet åvilar verket. I sammanhanget kan anmärkas att 

det före den 1 januari 2003 inte fanns någon regel i föreskriftslagen om att Ra-

dio- och TV-verket skulle föra register innehållande uppgifter om utgivare. Som 

bestämmelsen i 6 kap. 2 § första stycket 3 yttrandefrihetsgrundlagen avfattats kan 



 HÖGSTA DOMSTOLEN  Ö 1562-04 Sida 10 

(10) 

 

den efter ordalagen inte anses täcka det fallet att ansvaret för yttrandefrihetsbrott 

påstås ha övergått till den som haft att utse utgivare på grund av att utgivare inte 

har anmälts till Radio- och TV-verket. Någon annan bedömning föranleds inte av 

uttalandet i grundlagsmotiven att regeln i punkten 3 är motiverad med hänsyn till 

att de medier som avses här kan begagnas under former som gör det svårare att 

spåra utgivaren än i fråga om periodiska tryckta skrifter (prop. 1990/91: 64  

s. 126).  

 

Vid angiven bedömning kan AÄ inte förklaras ansvarig enligt yttrandefrihets-

grundlagen för innehållet på den aktuella webbplatsen.” 


