
  Sida 1 (8) 
 

HÖGSTA DOMSTOLENS 

BESLUT Mål nr 
  

 

meddelat i Stockholm den 14 maj 2007 Ö 5070-05 
 

HÖGSTA DOMSTOLEN Postadress Telefon 08-617 64 00 Expeditionstid  
Telefax 08-617 65 21 Riddarhustorget 8 Box 2066 

103 12 Stockholm 
 

E-post: hogsta.domstolen@dom.se 
www.hogstadomstolen.se 

08:45-12:00 
13:15-15:00 

 

 

 

KLAGANDE 

1. PA 

  

  

  

2. IJ 

 

  

  

3. K-A.J 

 

  

  

4. B-L.M. 

  

  

 

 5. H-I.M. 

  

  

 

 



HÖGSTA DOMSTOLEN Ö 5070-05 Sid 2 
  
 

 
 

 
 

Ombud för 1-5: Advokat JT 

   

MOTPARTER 

1. HK 

  

  

  

Ombud och offentlig försvarare: Advokat UI 

  

  

  

  

2. Pressens Bild Images Aktiebolag (tidigare Pressens Bild Aktiebolag), 

556005-5104 

Gjörwellsgatan 30 

112 88 STOCKHOLM 

  

Ombud: Advokat Ul 

  

SAKEN 

Avvisande av talan 

 

ÖVERKLAGADE AVGÖRANDET 

Svea hovrätts beslut den 16 december 2005 i mål Ö 6577-03 

 

__________ 

 



HÖGSTA DOMSTOLEN Ö 5070-05 Sid 3 
  
 

 
 

 
 

HÖGSTA DOMSTOLENS AVGÖRANDE 

 

Högsta domstolen avslår överklagandet.  

 

För biträde åt HK i Högsta domstolen tillerkänns Ulf Isaksson ersättning av 

allmänna medel med fyrtiotusenetthundrasjuttiosju (40 177) kr, avseende 

arbete. Denna kostnad skall stanna på staten. I ersättningen ingår 

mervärdesskatt med 8 035 kr.  

 

PA, IJ, K-A.J., B-L.M. och H-I.M. skall solidariskt ersätta Pressens Bild 

Images Aktiebolag för rättegångskostnader i Högsta domstolen med 

etthundra-sextiosextusenfemhundra (166 500) kr, avseende ombudsarvode, 

jämte ränta enligt 6 § räntelagen från dagen för Högsta domstolens beslut 

tills betalning sker.  

 

YRKANDEN I HÖGSTA DOMSTOLEN 

 

PA, IJ, K-A.J., B-L.M. och H-I.M. har yrkat att Högsta domstolen ändrar 

hovrättens beslut att avvisa deras talan och återförvisar målet till tingsrätten 

för prövning i sak. De har också yrkat ersättning för sina 

rättegångskostnader i underinstanserna samt befrielse från skyldigheten att 

ersätta motparternas rättegångskostnader där.  

 

HK och Pressens Bild Images Aktiebolag har bestritt ändring av hovrättens 

beslut. I andra hand har de yrkat att Högsta domstolen ogillar motparternas i 

målet förda talan.  

 



HÖGSTA DOMSTOLEN Ö 5070-05 Sid 4 
  
 

 
 

 
Parterna har yrkat  ersättning för rättegångskostnader i Högsta domstolen.    

 

SKÄL 

 

Högsta domstolen har att pröva om 1 kap. 9 § yttrandefrihetsgrundlagen, den 

s.k. databasregeln, är tillämplig på de ifrågavarande artiklarna i PressText 

vilka tillhandahölls under tiden den 22 augusti 1996 – den 10 april 2002. 

Enligt bestämmelsen i dess lydelse mellan den 1 januari 1999 och den 31 

december 2002 skall lagens föreskrifter om radioprogram tillämpas när en 

redaktion för en tryckt periodisk skrift eller för radioprogram, ett företag för 

yrkesmässig framställning av tekniska upptagningar eller en nyhetsbyrå med 

hjälp av elektromagnetiska vågor på särskild begäran tillhandahåller  

allmänheten upplysningar direkt ur ett register med upptagningar för 

automatisk databehandling. Det gäller dock inte om den mottagande kan 

ändra innehållet i registret. – Såvitt här är av intresse hade bestämmelsen 

samma sakliga innehåll före den 1 januari 1999.  

 

I  nuvarande lydelse av yttrandefrihetsgrundlagen används termen databas, 

vilken sakligt inte torde skilja sig från uttrycket register med upptagningar 

för automatisk databehandling. I fortsättningen används här ordet databas. 

 

HK och Pressens Bild har i första hand gjort gällande att det är redaktionen 

för den periodiska skriften tidningen Expressen som tillhandahållit de 

ifrågasatta artiklarna i PressText på sätt som skyddas av databasregeln.  

 

På grundval av det som tingsrätten och hovrätten har funnit utrett om 

sakförhållandena utgår Högsta domstolen från i huvudsak följande 

omständigheter. Artiklarna tillhandahölls på Internet genom databastjänsten 



HÖGSTA DOMSTOLEN Ö 5070-05 Sid 5 
  
 

 
 

 
PressText som bedrevs av Pressens Bild. De hade varit publicerade i 

Expressen. Allt redaktionellt material som varit publicerat i Expressen 

sändes senast dagen efter utgivningen, i oförändrat skick, på elektronisk väg 

i form av komprimerade datafiler till en server hos Pressens Bild. I 

anslutning till artiklarna angavs att de publicerats i Expressen samt datum 

för publiceringen. Pressens Bild hade inte rätt att göra ändringar i 

artikeltexten. Expressens redaktion bestämde självständigt när och hur länge 

visst material skulle hållas tillgängligt i PressText. Pressens Bild och 

Expressens ägare var skilda juridiska personer, låt vara att det vid den tid 

målet rör fanns ett ägarsamband mellan företagen. Pressens Bild hanterade i 

PressText även material publicerat i andra periodiska skrifter än Expressen. 

 

Databasregeln är enligt vad som uttalades vid dess tillkomst (se prop. 

1990/91:64 s. 63 ff.) tänkt att vara ett komplement till den s.k. bilageregeln 

(1 kap. 7 § andra stycket tryckfrihetsförordningen) som Högsta domstolen i 

NJA 2003 s. 31 fann inte vara tillämplig på sådant tillhandahållande ur en 

databas som avses i databasregeln. Bilageregeln ger t.ex. en dagstidning 

möjlighet att under samma ansvarsregler som gäller för den periodiska 

skriften tillhandahålla hela eller delar av dennas innehåll i oförändrat skick 

genom ett radioprogram eller en teknisk upptagning. Genom databasregeln 

skall redaktionellt material hos en tidning, vilket inte redan publicerats i 

tidningen, kunna få ett motsvarande skydd som tryckt information. Också 

tidningens ”pressklipp” i elektronisk form omfattas – sett i belysning av 

Högsta domstolens ställningstagande i NJA 2003 s. 31 – av databasregeln, i 

vart fall så länge det är tidningen själv som har databasen hos sig. En viktig 

del av motivet till regeln är behovet av skydd för nyhetsförmedlingens 

källor. Den krets av aktörer som databasregeln ursprungligen tog sikte på 

och som skulle tillhandahålla informationen anslöt till bestämmelsen i 1 kap. 



HÖGSTA DOMSTOLEN Ö 5070-05 Sid 6 
  
 

 
 

 
2 § yttrandefrihetsgrundlagen om vilka som utgör mottagare av uppgifter 

som omfattas av meddelarfrihet. 

 

Bedömningen av om databasregeln är tillämplig i ett fall som det 

förevarande är beroende av vem som skall anses ha tillhandahållit 

informationen. Genom att det i regeln används uttrycket tillhandahålla kan 

det därmed avses något annat än det faktiska utsändandet av informationen 

(jfr att det i 1 kap. 6 § yttrandefrihetsgrundlagen talas om sändningar av 

radioprogram vilka uppenbarligen inte behöver tekniskt omhänderhas av  

 

programföretaget). Avgörande för bedömningen bör därför inte vara var 

databasen kan sägas vara placerad eller om databasverksamheten är förlagd 

till en särskild juridisk person. I stället får anses mest förenligt med de 

intressen som grundlagarna bygger på, inte minst intresset av att källskyddet 

bevaras, att den som faktiskt råder över informationen i databasen också 

betraktas som den som tillhandahåller den. Ett sådant mindre formalistiskt 

synsätt överensstämmer med det synsätt som för dessa frågor i ett senare 

lagstiftningsärende (som inte innebar någon lagändring i nu aktuellt 

avseende) förespråkades av Mediegrundlagsutredningen (SOU 2001:28 s. 

198 f. ) och till vilket departementschefen i huvudsak anslöt sig (prop. 

2001/02:74 s. 46 f.). (Jfr även NJA 2001 s. 445 och 2004 s. 574.)  

 

Vad nu sagts pekar mot att redaktionen för tidningen Expressen, som har 

gjort det redaktionella urvalet vid publiceringen av artiklarna och som 

behållit kontrollen över materialet, skall anses ha tillhandahållit allmänheten 

Expressenartiklarna i PressText. Annat har inte framkommit än att 

informationen ur databasen tillhandahållits på särskild begäran och att 

mottagaren inte kunnat ändra innehållet. 



HÖGSTA DOMSTOLEN Ö 5070-05 Sid 7 
  
 

 
 

 
 

Av 4 kap. 1 § yttrandefrihetsgrundlagen följer att en databas som har 

grundlagsskydd skall ha en utgivare som ansvarar för innehållet och som 

utses av den som bedriver tillhandahållandet av informationen ur databasen. 

Härav följer i sin tur att en sådan databas bara kan ha ett enda 

massmedieföretag som huvudman. En databas där information från flera 

sådana företag samlats går därför inte att förena med det 

yttrandefrihetsrättsliga regelsystemet. I yttrandefrihetsgrundlagen finns inte 

någon bestämmelse om hur avgränsningen mellan olika databaser skall 

göras. I ett något annat sammanhang (beträffande frågan om hur man skall 

skilja en databas från en annan när det gäller databaser där 

användaren/informationsmottagaren kan ändra i innehållet) har anförts att 

det får anses utgöra en databas om det med hänsyn till hur innehållet är 

ordnat på databasadressen är naturligt att betrakta den som en enhet  

(SOU 2001:28 s. 202). Samma synsätt bör kunna anläggas i förevarande 

sammanhang. 

 

I det nu aktuella fallet visar utredningen följande om hur innehållet på 

databasadressen http://www.prb.se var ordnat. En startsida hade en lista på 

de tidningar m.m. som var källor till PressText och en ”starta sökning”-

funktion. På sidan för denna funktion kunde fritextsökning göras, eventuellt 

begränsad till viss tidsperiod, med val av en eller flera källor (t.ex. alla källor 

eller Expressen), namn, upphov (t.ex. artikelförfattare), avdelning (t.ex. 

ekonomi) och format för träffar (t.ex. antal träffar per sida). På sidan för en 

viss artikel som visades angavs bl.a. källa (t.ex. Expressen), avdelning (t.ex. 

NYH) och datum.  

 



HÖGSTA DOMSTOLEN Ö 5070-05 Sid 8 
  
 

 
 

 
Mot bakgrund av det som tidigare anförts om syftet med databasregeln får 

det anses naturligt att betrakta innehållet i den samling av datafiler som 

innehållit Expressenartiklar som en enhet i PressText och alltså som en egen 

databas som var skild från motsvarande databaser med innehåll hämtat från 

andra källor och vars innehåll tillhandahölls av Expressens redaktion. 

 

Det anförda innebär att det av PA och medparter påtalade tillhandahållandet 

av artiklar skall anses omfattas av yttrandefrihets-grundlagens skydd, varför 

överklagandet skall lämnas utan bifall.  

 

Hinder mot denna utgång kan inte anses föreligga på grund av 

Europakonventionen, något som PA och medparter har hävdat.          

 

__________ 

 

 

 

____________________         ____________________         ____________________ 

 

 

 

____________________         ____________________ 

 

 
 
 
 
I avgörandet har deltagit: justitieråden Göran Regner, Dag Victor,  
Ann-Christine Lindeblad, Ella Nyström (referent), och Per Virdesten   
Föredragande revisionssekreterare: Rikard Backelin 


