Sveriges Domstolar är en statlig myndighet och hanterar sina fakturor elektroniskt (e-faktura) enligt Lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277). Lagen innebär att alla inköp som inte är undantagna upphandlingslagarna ska faktureras med en e-faktura. En elektronisk faktura är en faktura som utfärdas, översänds och tas emot i elektroniskt format som gör det möjligt att behandla den automatiskt och elektroniskt. Observera att PDF-fil inte är en elektronisk faktura.
Så här skickar du en elektronisk faktura till Sveriges Domstolar
Sveriges Domstolar vill i första hand ta emot fakturor via nätverket PEPPOL.
För att skicka en elektronisk faktura behöver du ansluta dig via ett företag som stödjer e-fakturering via PEPPOL. Stäm av med din leverantör av ekonomisystem eller faktureringssystem om de kan sända via nätverket. Sveriges Domstolars PEPPOL-ID är 0007:2021002742. De format vi kan ta emot i nätverket är PEPPOL BIS Billing 3, Svefaktura 1.0.
Ett annat alternativ är att använda vår VAN-tjänst, OpusCapita. Sveriges Domstolar tar emot e-faktura i följande format: Svefaktura 1.0 eller Svefaktura 2.0. Vårt parts-id är 2021002742. För att ansluta dig via VAN-tjänsten kontaktar du vår ekonomisupport. En VAN-tjänst underlättar e-handel för köpare och säljare i utbytet av elektroniska meddelanden över Internet.
Leverantörer som inte kan skicka e-fakturor använder sig istället av Fakturaportalen där du kan registrera (skriva in) fakturor som sedan överförs i elektroniskt format.
Frågor om fakturor och beställningar
Om du har frågor kring fakturering eller vårt elektroniska beställningsstöd, kontakta vår ekonomisupport