Överklaga beslut från Konsumentombudsmannen

Vissa av Konsumentombudsmannens beslut, till exempel beslut om utfärdade av föreläggande, kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen. I överklagandet måste det finnas ett tydligt yrkande och vilka grunder som finns för att beslutet ska ändras. Överklagandet ska skickas till Konsumentombudsmannen.

Domstolens hantering av överklaganden

  1. 1. Konsumentombudsmannen skickar överklagan till domstolen

    När Konsumentombudsmannen har granskat att överklagan kommit in i rätt tid skickas den över till Patent- och marknadsdomstolen.

    1. Konsumentombudsmannen skickar överklagan till domstolen

  2. 2. Domstolen kan ta beslut direkt

    Patent och marknadsdomstolen kan besluta direkt på handlingarna.

    2. Domstolen kan ta beslut direkt

  3. 3. Skriftväxling

    Om domstolen behöver mer information om ärendet kan parterna behöva skicka in det.

    3. Skriftväxling

  4. 4. Eventuellt sammanträde

    Om det behövs eller någon av parterna begär det kan domstolen kalla till ett sammanträde.

    4. Eventuellt sammanträde

  5. 5. Domstolen beslutar i ärendet

    Mellan en och fyra ledamöter beslutar tillsammans i ett ärende.

Överklaga domstolens beslut

Det går att överklaga beslutet inom tre veckor till Patent- och marknadsöverdomstolen som finns hos Svea hovrätt. Överklagandet skickas till Patent- och marknadsdomstolen som prövar om det kommit in i rätt tid och därefter skickar det vidare till Patent- och marknadsöverdomstolen.

Uppdaterad
2021-06-24