Arkivassistent till Nacka tingsrätt

Vill du ha ett meningsfullt och varierande arbete i en verksamhet som gör skillnad? Just nu söker vi en arkivassistent till vår administrativa avdelning, där du kommer att få jobba med både fysiska och digitala handlingar. Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som arkivassistent på Nacka tingsrätt kommer du att assistera tingsrättens arkivarier med allehanda uppgifter i tingsrättens arkiv. Dina arbetsuppgifter består bland annat av:
- Insortering av akter och avgöranden.
- Kontroll av dom- och beslutsböcker.
- Skanning och kopiering av handlingar.
- Plockgallring.
Du kommer även att hantera vissa beställningar av allmänna handlingar samt bemanna telefontiden för beställningar för externa beställare. Arbetet sker i nära samarbete med tingsrättens arkivarier.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten som arkivassistent bör du ha:
- Minst ett års närliggande erfarenhet av liknande arkivarbete.
- Avslutad och godkänd gymnasieutbildning.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
- Goda IT-kunskaper samt förmåga att arbeta med dator och telefon som huvudsakliga arbetsredskap.
För tjänsten som arkivassistent är det dessutom meriterande om du har:
- Tidigare erfarenhet av arkivarbete på domstol.
För att trivas hos oss i rollen som arkivassistent bör du vara positiv, flexibel och ha god samarbetsförmåga. Du är noggrann, trivs med rutinuppgifter och gillar att hantera stora volymer av handlingar. Det är viktigt att du har en utpräglad känsla för service och god kommunikationsförmåga både skriftligt och muntligt. Arbetet innebär många kontakter internt och externt.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande 6 månaders provanställning.
Omfattning: Heltid.
Arbetstider: Måndag-fredag 08:00-16:27 på plats.
Tillträde: 1 april eller enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2026-01-06.
Ansökan sker digitalt i Visma Recruit. För att din ansökan ska ses som komplett och behandlas behöver den innehålla CV, gymnasiebetyg samt övriga relevanta betyg/intyg som styrker den arbetslivserfarenhet du har angett i din ansökan. Du behöver även svara på urvalsfrågorna och ange löneanspråk. Du behöver inte skicka något personligt brev.
Rekryteringsprocessen
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Denna rekryteringsprocess innefattar även arbetspsykologiska tester.
Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller och säkerhetssamtal.
Kontaktpersoner
Ytterligare upplysningar lämnas av:
- Arja Kimander, Administrativ direktör, tel. 08-561 656 02
- Marie Vestin, Arkivarie, tel. 08-561 657 87
- Facklig företrädare (ST), Edit Jäderqvist, tel. 08-561 656 29