Attunda tingsrätt söker Arkivhandläggare

Arbetet innebär
Som arkivhandläggare vid Attunda tingsrätt ansvarar du för att hantera begäran om allmänna handlingar och säkerställa att dessa hanteras enligt gällande lagar och regler. Dina arbetsuppgifter innefattar också av arkivering av akter i avslutade mål samt organisering och gallring av material enligt riktlinjer. Du arbetar nära kollegor och avdelningar för att säkerställa korrekt dokumentation, med stöd av tingsrättens målhanteringssystem, Vera. Rollen innebär också bedömning av sekretessfrågor samt andra administrativa uppgifter baserade på verksamhetens behov och din kompetens. Du bör uppskatta struktur, noggrannhet och stora volymer rutinuppgifter för att trivas i rollen.
Vi erbjuder
Vi är en arbetsplats med kompetenta och engagerade medarbetare där vi arbetar för ett utvecklat ledarskap och medarbetarskap. Våra förmåner inom friskvård omfattas av friskvårdstimme, friskvårdsbidrag samt möjlighet till olika frisvårdsaktiviteter med dina kollegor. Vi har även arbetstidsminskning i samband med helgdagar, samt goda semester- och pensionsvillkor.
Kvalifikationer
Krav
- slutförd och godkänd gymnasieutbildning
- erfarenhet av arkivarbete inom domstol
- minst 5 års erfarenhet av att arbeta i arkiv med arkivläggning, kvalitetssäkring samt insortering av handlingar, domar och slutliga beslut
- hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar samt sekretessbedömning.
- hög IT-mognad samt vana vid att använda datorbaserade verktyg som PDF-hantering, Outlook och sökmotorer
- mycket goda kunskaper i Microsoft Office
- mycket goda kunskaper i tal och skrift på svenska
- talar och förstår engelska
Meriterande
- eftergymnasial utbildning med inriktning mot arkivvetenskap eller informationsvetenskap.
- erfarenhet av att arbeta med frågor om utlämnande av sekretessbelagda handlingar som omfattas av beslut om förbehåll.
Personliga egenskaper
I rollen som arkivhandläggare är det viktigt att du har en stark servicekänsla och är duktig på att anpassa dig efter olika situationer och arbetsuppgifter. Du har en god förmåga att arbeta kundfokuserat och säkerställer alltid att du levererar med hög kvalitet. Då arbetet kan innebära att hantera stora mängder information och administrativa uppgifter, är du noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt.
Du har också en välutvecklad problemlösningsförmåga och kan snabbt och effektivt hantera uppkomna utmaningar. Rollen kräver dessutom att du är resultatorienterad och har förmågan att hålla fokus på att nå uppsatta mål. Samarbete är en central del av arbetsgruppen, och vi ser därför att du trivs med att arbeta i team och att bidra till en positiv och effektiv arbetsmiljö.
Vi fäster stor vikt vid din personliga lämplighet. För att vara aktuell för anställning hos oss måste du uppfylla våra krav, vilket innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar enligt den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Det är också ett krav att du följer Sveriges lagar.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 september 2025. För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig göra följande:
- Bifoga ditt CV där du tydligt specificerar din arbetslivserfarenhet, inklusive vilka arbetsuppgifter du haft samt anställningstider (ange år och månad, t.ex. från: 2020-01 till: 2020-05).
- Bifoga ditt personliga brev där du motiverar varför du söker tjänsten och vad du kan bidra med till verksamheten.
- Ladda upp underlag som styrker att du har en slutförd 3-årig och godkänd gymnasieexamen.
Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller.
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.
Tjänstgöring: Dagtid
Sysselsättningsgrad: Heltid
Tillträde: Enlig överenskommelse
Antal: En
Upplysningar om befattningen
Enhetschef: Anna Payne, 08-561 695 69
E-post: anna.payne@dom.se
Information om rekryteringsprocessen
HR-specialist: Sinan Caglayan, 072-203 55 86
E-post: sinan.caglayan@dom.se
Fackliga representanter
ST
IT-ansvarig, Christian Sehlén
Tfn 08- 561 695 73
E-post: christian.sehlen@dom.se