Controller till Förvaltningsrätten i Göteborg

Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Då är rollen som controller vid Förvaltningsrätten i Göteborg rätt för dig. Som controller är din uppgift är att se till att våra gemensamma skattemedel används på klokast möjliga sätt för att målen på domstolen ska avgöras snabbt och med hög kvalitet.
Du ingår i Enheten för administrativt kansli tillsammans med flera engagerade och kunniga kollegor i olika funktioner. Tillsammans skapar vi förutsättningar för verksamheten att nå sina mål och bidrar till verksamhetsutveckling.
Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet.
Arbetsuppgifter
Som controller arbetar du nära den administrativa direktören och lagmannen i operativa och strategiska frågor som bland annat rör budget-, ekonomistyrnings-, planerings- och bemanningsfrågor. Även ekonomisk och redovisningsmässig uppföljning samt verksamhetsuppföljning ingår i arbetet. Du kommer exempelvis arbeta med att upprätta budget, prognos och uppföljning samt vara behjälplig vid upprättande av månads- och årsbokslut. Förutom detta kan arbetsuppgifter inom upphandling liksom daglig ekonomiadministration förekomma.
Vi arbetar med ekonomisystemet Unit4, analysverktyget Qlik Sense och naturligtvis även Excel.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Akademisk examen inom ekonomi eller närliggande område
- Minst två års erfarenhet av arbete som controller eller annan likvärdig erfarenhet
- Erfarenhet av att ha arbetat med ekonomisk redovisning och uppföljning
- Mycket goda kunskaper i Office-paketet, särskilt Excel
- Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift
Meriterande
- Erfarenhet av arbete med analyser och nyckeltal
- Controllerarbete inom myndighet/offentlig verksamhet
- Erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 och analysverktyget Qlik Sense
Personliga egenskaper
För rollen som controller värderar vi din analytiska förmåga högt där du kan sammanställa och dra slutsatser utifrån stora mängder data. För att på bästa sätt få nytta av dina analyser ser vi också att du har en stark pedagogisk och kommunikativ förmåga och att du har lätt för att bygga goda relationer.
Du kommer vara ett bollplank för verksamhetens chefer genom att med hjälp av olika typer av data ta fram underlag för beslut och därför ställer arbetet höga krav på siffersinne, noggrannhet och att du samtidigt har ett helhetsperspektiv. Du planerar och tar initiativ samt driver självständigt ditt arbete från start till mål. Ditt intresse och engagemang för verksamhetsutveckling ska vara högt.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
- Anställningen avser en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning.
- Tillträde sker snarast eller enligt överenskommelse.
- Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller.
- Preliminärt kommer intervjuer att hållas under vecka 35.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av Sveriges största domstolar. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt bidra till domstolens utveckling. Balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra.
Några av våra förmåner är:
- Friskvårdsbidrag 3000 kr/år.
- En friskvårdstimme varje vecka.
- Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka.
Läs mer om våra övriga förmåner.
Vi ser fram emot din ansökan!