En eller flera jurister sökes för visstidsanställningar

En eller flera jurister sökes för visstidsanställningar
Myndighet
Hyres- och arrendenämnden i Stockholm
Arbetsort
Nacka
Ansök senast
2026-01-25
Sök anställningen

Arbetsuppgifter

Arbetet innebär framför allt att föra protokoll vid nämndens förhandlingar, sköta skriftväxling, bereda ärenden och expediera. Arbetsuppgifterna liknar i huvudsak de uppgifter som en notarie utför i domstol. Efter förordnande ingår även självständigt beslutsfattande i ärenden om godkännande av överenskommelse om avståenden från besittningsskydd. De flesta av våra jurister är nyutexaminerade från juristutbildningen eller har arbetat i något år efter examen. Du kommer att arbeta med nämndens hyresråd, övriga jurister och handläggare.

Kvalifikationer

Du ska ha juristexamen (bifoga betyg och examensbevis) och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som engelska. Du ska kunna arbeta självständigt, men också vara en bra ”lagspelare” och ha ett gott bemötande externt och internt.

Det är viktigt att du har förmåga att planera och prioritera bland dina egna arbetsuppgifter, men också att du kan se till hela arbetslagets behov.

Det är meriterande att ha arbetat vid hyres- och arrendenämnd eller domstol.

Vi erbjuder dig

Är du intresserad av frågor kring hyres- och arrenderätt kan du hos oss få erfarenhet av dessa rättsområden. Dessutom kommer du att få erfarenhet av och kunskap i modernt domstolsarbete och i de verksamhetsstöd som används inom Sveriges Domstolar. Anställning vid nämnden ger meritpoäng vid ansökan till notarietjänstgöring och får avräknas tjänstgöringstiden. Att arbeta som jurist på nämnden är ett mycket bra sätt att förbereda sig inför en kommande notariemeritering.

Nämnden erbjuder även medarbetare att ingå en enskild överenskommelse som ger möjlighet att delvis arbeta på distans.

Övrigt

Vi söker en eller flera jurister på särskilda visstidsanställningar med en varaktighet på cirka ett år. Bifoga personligt brev, CV och betyg/examensbevis från juristprogrammet. Intervjuer kommer ske löpande.

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att vara aktuell för anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.