Förvaltningsrätten i Göteborg söker en eller flera rådmän

Myndighet
Domarnämnden
Arbetsort
Göteborg
Ansök senast
2025-11-30

Arbetsuppgifter

Arbetet som rådman är omväxlande, stimulerande och ansvarsfullt. Du bereder, sätter upp och avgör mål dels på handlingar, dels efter muntlig förhandling. Du är också handledare för notarier och du samarbetar med andra rådmän, fiskaler, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare under ledning av chefsrådman. Du deltar i utvecklingsarbetet på domstolen och det finns också goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bland annat inom ramen för Domstolsakademin. Du har ett stort ansvar för att arbetet vid förvaltningsrätten kan utföras på ett rättssäkert och effektivt sätt.

Kvalifikationer m.m.

Vi söker dig som är en skicklig jurist och kan svara upp mot högt ställda krav på analysförmåga, omdöme och självständighet. För att passa i rollen ser vi att du är drivande i målarbetet och har en förmåga att prioritera. Du är också engagerad och intresserad av att utveckla verksamheten.

Som rådman är det viktigt att du har ett intresse för handledarskap och att du tycker om att dela med dig av kunskaper och erfarenheter till dina kollegor. Din samarbetsförmåga är god och du bidrar till trivseln på arbetsplatsen.

Du som söker ska också motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen hittar du via länken.

Om Förvaltningsrätten i Göteborg

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.

Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. På domstolens administrativa avdelning finns tre målkanslienheter, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli och enheten för IT, säkerhet och service.

Övriga upplysningar

Ordinarie domare anställs med fullmakt.

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Använd den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig via länken.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.