Förvaltningsrätten i Karlstad söker administratör
Arbetsuppgifter
Förvaltningsrätten har en administrativ enhet och en kanslienhet. Den administrativa enheten hanterar t.ex. arkivfrågor, frågor om utlämnande av allmän handling, löne- och personalfrågor, IT-/och teknikfrågor m.m. Kanslienheten ansvarar för den administrativa handläggningen av domstolens samtliga måltyper från det att ett mål kommer in till dess målet avgörs. De båda enheterna samarbetar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för förvaltningsrätten att rättssäkert och effektivt hantera och avgöra mål och ärenden samt bidra till allmänhetens förtroende för domstolen.
Som administratör är du en del av förvaltningsrättens administrativa nav och arbetsuppgifterna kan spänna över den administrativa enhetens samtliga arbetsområden. Det kan också bli aktuellt att utföra arbetsuppgifter på kanslienheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har gymnasiekompetens eller annan motsvarande utbildning. Relevant eftergymnasial utbildning är meriterande. Du har viss aktuell erfarenhet från arbete med administration eller service. Är denna erfarenhet från offentlig sektor är det meriterande. God datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska är ett krav.
För att trivas i rollen som administratör behöver du uppskatta varierande arbetsuppgifter och ett högt arbetstempo. Du behöver därför vara flexibel, ha god förmåga att organisera ditt arbete och motiveras av att uppnå gemensamma mål. Du är noggrann och ansvarstagande. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Du är positiv, har en utpräglad känsla för service och en god samarbetsförmåga. Du har också en vilja att utvecklas och lära nya saker.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Vi erbjuder dig
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att alla mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart.
Som anställd inom Sveriges domstolar har du minst 28 semesterdagar om året (antalet semesterdagar varierar beroende på din ålder och varierar mellan 28 och 35). Vi erbjuder friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.
Mer om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid
Tillträde: 1 september 2025, eller enligt överenskommelse.
Antal platser: En eller flera.
Löneform: Månadslön. Inom Sveriges domstolar tillämpar vi individuell lönesättning.
Ansökan
Sista ansökningsdagen är den 3 juni 2025.
Bifoga CV samt ett personligt brev där du berättar varför du är intresserad av tjänsten och lämpad för den.
Övrigt
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.