Förvaltningsrätten i Linköping söker en lagman
Arbetsuppgifter
Förvaltningsrätten i Linköping söker nu en ny lagman – en strategisk och inspirerande ledare som vill ta ansvar för att driva domstolens utveckling framåt. Hos oss får du möjlighet att kombinera juridiskt djup med ett modernt ledarskap, i en organisation där engagemang, samarbete och kvalitet genomsyrar allt vi gör.
Som lagman får du en nyckelroll i att forma framtidens förvaltningsrätt. Du leder verksamheten med helhetsperspektiv, skapar förutsättningar för ett gott medarbetarskap och säkerställer att domstolen lever upp till högt ställda krav på rättssäkerhet och effektivitet. Det här är ett uppdrag för dig som vill göra skillnad.
Kvalifikationer m.m.
Vi söker dig som har erfarenhet av chefs- och ledarskap och ett genuint intresse för verksamhetsutveckling. Du har mod och handlingskraft att genomföra nödvändiga förändringar. Du har ett helhetsperspektiv på verksamheten och förmåga att skapa engagemang och motivera medarbetarna. Du är också en god arbetsgivarföreträdare och har vilja och förmåga att samverka med andra domstolar och myndigheter.
Du motsvarar de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare och den särskilda kravprofilen för chefer. Kravprofilerna hittar du via länken.
Det finns goda möjligheter till individuellt anpassad fort- och vidareutbildning bl.a. inom ramen för Domstolsakademin.
Om Förvaltningsrätten i Linköping
Förvaltningsrätten i Linköping är en lagom stor domstol. Tillräckligt liten för god sammanhållning, högt i tak och trevlig stämning på arbetsplatsen, och tillräckligt stor för att kunna erbjuda varierande arbetsuppgifter och möjlighet till specialisering inom olika rättsområden.
Domstolen är indelad i två dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Arbetet på de dömande avdelningarna leds av två chefsrådmän. Vid de dömande avdelningarna arbetar utöver chefsrådmannen fyra ordinarie domare, två fiskaler samt ett antal föredragande jurister och notarier. Den administrativa avdelningen inkluderar administration och målkansli och leds av en chef.
Övriga upplysningar
Denna anställning är endast aktuell under förutsättning att nuvarande lagman får annan sökt anställning.
Ordinarie domare anställs med fullmakt.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och förutsätter därmed godkänd säkerhetsprövning.
Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande
önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Använd den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig via länken.
Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.