Förvaltningsrätten i Stockholm söker arkivarie
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsrätten i Stockholm har en levande arkivverksamhet med ett aktivt och pågående digitaliseringsarbete. Vi söker nu en engagerad arkivarie till vår arkivgrupp. Om du är utvecklingsorienterad och vill driva förändringsarbete tror vi att kommer du att trivas hos oss!
Domstolens arkivgrupp består i dagsläget av en handläggarchef, tre arkivarier, tre arkivassistenter och åtta domstolshandläggare. Som arkivarie hos oss arbetar du med att omhänderta, arkivera och gallra arkivhandlingar i enlighet med gällande regelverk. Vi hanterar både digitala handlingar och pappershandlingar. Du är ett stöd till verksamheten i arkiv- och informationshanteringsfrågor och håller i informationsträffar och utbildningar vid behov. Arkivgruppen hanterar även utlämnande av allmänna handlingar.
Utöver arbete med vanligt förekommande arkivuppgifter kommer du att ha en viktig roll i det pågående digitaliseringsarbetet och i det fortsatta arbetet med e-arkiv. Du ska löpande bevaka utvecklingen på arkivområdet och ta fram rutiner och styrdokument. Med din arkivkompetens ska du medverka i och driva projekt utifrån verksamhetens behov.
Du deltar i arbetet med att svara på remisser inom arkivområdet och är kontaktperson gentemot arkivarier på Domstolsverket.
Kvalifikationer
Vi söker dig med:
- Relevant akademisk utbildning som inkluderar arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 hp.
- Erfarenhet av arkivarbete på domstol.
- Mycket goda kunskaper i svenska, i tal såväl som skrift
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av arbete med e-arkiv, elektronisk informationshantering och digitalt bevarande.
- Erfarenhet av att arbeta med förändringsfrågor
- Erfarenhet av att arbeta med framtagande av styrdokument och/eller rutindokument inom arkivområdet.
För att vara rätt person hos oss och prestera väl i tjänsten krävs att du är lösningsorienterad, resultatorienterad och har ett gott omdöme. Du är van vid att samarbeta med personer i olika sammanhang. Du förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt och ha en god kommunikativ förmåga.
Du är driven, van att ta egna initiativ och prioriterar att uppnå mål och slutföra arbete på ett strukturerat och noggrant sätt. Du planerar ditt arbete självständigt utifrån kortsiktiga och långsiktiga mål samtidigt som du ser till helheten.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Det ska, inom ramen för rekryteringen, genomgås säkerhetsprövning. För att anställning ska vara möjlig krävs en godkänd säkerhetsprövning. Därför krävs svenskt medborgarskap.
Övrigt
Bifoga CV samt relevanta betyg och intyg till din ansökan.
Läs mer om Förvaltningsrätten i Stockholm: http://www.forvaltningsrattenistockholm.domstol.se/
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.