Högsta domstolen söker domstolshandläggare

Arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare på Högsta domstolen erbjuds du varierande administrativa arbetsuppgifter i en viktig verksamhet som kombinerar administration och service. Tillsammans med andra domstolshandläggare och på uppdrag av juristerna i domstolen kommer du att hantera åtgärder i olika typer av mål och ärenden. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta emot och registrera handlingar, sköta skriftväxling, expediera domar och beslut samt bevaka frister. Du kommer att ha många kontakter skriftligen eller via telefon med parter, ombud, myndigheter och allmänhet och du bidrar därmed till att alla som kommer i kontakt med domstolen får en bra service och ett bra bemötande. Arbetet ställer höga krav på effektivitet och noggrannhet då du hanterar flera olika mål och ärenden parallellt.
Högsta domstolen utvecklar ständigt arbetsformerna och du förväntas därför över tid utföra andra administrativa uppgifter som kan uppstå i verksamheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från domstol eller annan myndighet.
Du har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du har god förmåga att driva arbetet framåt och finner stort engagemang i det administrativa arbetet. Du skapar goda relationer till övriga kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att jobba effektivt och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera arbetet extra viktig.
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt talar och förstår engelska. Du har goda kunskaper i Officepaketet och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
En eller flera anställningar är aktuella.