Kammarrätten i Stockholm söker en ordningsvakt

Kammarrätten i Stockholm söker en ordningsvakt
Myndighet
Kammarrätten i Stockholm
Arbetsort
Stockholm
Ansök senast
2025-08-10
Sök anställningen

Kammarrätten har som domstol ett viktigt samhällsuppdrag och våra medarbetare har en central roll i detta. Här värderar vi professionalism, tydlighet och viljan att bidra till det goda samhället ur ett medborgarperspektiv. Vårt arbete är korrekt, rättvist och alla blir lyssnade på. Du är värdefull, oavsett roll och hur länge du har arbetat hos oss. Vi tror på eget ansvar och viljan att lära sig. Vi är stolta över det vi gör och vi hoppas att du vill bli en del av det.

Om oss

Som ordningsvakt hos oss kommer du att arbeta i ett välfungerande arbetslag som idag består av sju erfarna kollegor – säkerhetssamordnaren (tillika funktionsansvarig), fyra ordningsvakter samt två vaktmästare. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att tillsammans med dina kollegor tillhandahålla en god extern och intern service samt att hålla en hög säkerhetsnivå. Domstolens reception och permanenta säkerhetskontroll är din bas.

Arbetsuppgifter

De dagliga arbetsuppgifterna består främst av att ta emot, säkerhetskontrollera och ge service åt besökare, bevaka och säkra ordningen i domstolens entré och publika lokaler samt att övervaka och hantera larm- och bevakningssystem. Att bidra till att skapa en lugn och trygg miljö för såväl externa besökare som domstolens personal är grundläggande. I det ingår att vara en operativ resurs vid säkerhetshöjningar i samband med t.ex. förhandlingar. Även diverse administrativa uppgifter och att bemanna den interna Helpdesk-funktionen ingår. Vid behov kan också stöd till andra servicefunktioner förekomma.

Kvalifikationer

Du som söker ska ha:

  • ha lägst gymnasieutbildning
  • kunna uttrycka dig väl på svenska både i tal och skrift
  • ha ett giltigt förordnande som ordningsvakt i enlighet med nya förordnanden enligt lagen (2023:421) om ordningsvakter
  • ha erfarenhet av operativt säkerhetsarbete
  • ha erfarenhet av arbete i reception eller uppgift bedömd likvärdig
  • ha IT-kompetens

Det är meriterande med aktuell utbildning som röntgenoperatör, erfarenhet av IT i allmänhet och salsteknik och larm-/bevakningssystem i synnerhet. Även erfarenhet av att utbilda är en fördel.

För att kunna bemanna röntgenutrustningen i säkerhetskontrollen är också fullt färgseende ett krav. (Test kommer att genomföras.)

Tjänsten ställer höga krav på förmåga att:

  • ge service
  • samarbeta
  • ta ansvar 
  • ta egna initiativ

Rollen kräver både ett respektfullt och tydligt förhållningssätt i mötet med besökare för ett tryggt och bra bemötande.

Eftersom vissa administrativa uppgifter förekommer krävs även en administrativ förmåga.

För att bli aktuell för anställning på Kammarrätten i Stockholm krävs att du är lämplig utifrån högt ställda krav gällande omdöme kopplat till ett starkt säkerhetsmedvetande. Det innebär också att du ska stå upp för demokratiska värderingar och att du ska följa svenska lagar.

Utdrag kommer att göras från belastnings- och misstankeregistret gällande den person kammarrätten avser att anställa.

Du ska, utöver CV och personligt brev, även bifoga kopia på giltigt ordningsvaktsförordnande. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Testförfarande ingår i rekryteringsprocessen.

Övrigt

Ordinarie arbetstid är förlagd till vardagar kl. 08.00 – 16:30

Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Om Kammarrätten i Stockholm