Registrator till Umeå tingsrätt

Registrator till Umeå tingsrätt
Myndighet
Umeå tingsrätt
Arbetsort
Umeå
Ansök senast
2025-11-17
Sök anställningen

Om tingsrätten

Umeå tingsrätt har tillsammans med Hyres- och arrendenämnden i Umeå ca 85 anställda och är allmän underrätt samt en av fem tingsrätter i landet som är mark- och miljödomstol. Tingsrätten är även administrativt samordnad med Hyres- och arrendenämnden i Umeå som är en av åtta nämnder i landet.

På tingsrättens allmänna avdelning handläggs brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Mark- och miljödomstolen överprövar beslut bl.a. miljöbalken, fastighetsbildningslagen och plan- och bygglagen. Hyres- och arrendenämnden medlar och tar beslut i tvister som rör bostäder, lokaler, jordägare och arrendatorer.

Vi söker nu en registrator till vår administrativa avdelning för en tillsvidareanställning.

Arbetet innebär

Som registrator på tingsrätten hör du till domstolens administrativa avdelning och du har en central roll i en viktig och spännande verksamhet. Tingsrättens administrativa avdelning är en stödorganisation som idag består av 14 medarbetare och hanterar frågor som rör HR, ekonomi, registratur, arkiv, säkerhet, nämndemannahantering, IT, vaktmästeri, reception etc. 

Dina arbetsuppgifter är många och skiftande. Du tar emot och registrerar nya mål och inkomna handlingar, tillsammans med målavdelningarna ser du till att domstolens för- och efterarbete genomförs på ett opartiskt och effektivt sätt. Arbetet innebär mycket kontakt såväl med professionella aktörer som med allmänheten, därför är det viktigt med hög servicekänsla så att alla som kommer i kontakt med domstolen får god service och ett bra bemötande.

Vi söker dig som

Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta självständigt såväl som i team. Du är ansvarsfull, har hög servicekänsla och kan hantera stressiga situationer. Du har vana att arbeta i olika IT-system och en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är noggrann, tar snabbt in kunskap och löser problem på ett flexibelt sätt. 

Du har lägst gymnasieutbildning och du har några års erfarenhet av registrering inom Sveriges Domstolar. Det är meriterande om du har arbetat med domstolarnas målhanteringssystem vad gäller registrering av mål på både allmän avdelning, mark- och miljödomstol samt hyres- och arrendenämnd. Du kommer att arbeta tillsammans med alla yrkeskategorier på domstolen vilket ställer höga krav på samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller.

Individuell lönesättning tillämpas och löneanspråk bör anges i ansökan.