Säkerhetssamordnare till Förvaltningsrätten i Göteborg

Säkerhetssamordnare till Förvaltningsrätten i Göteborg
Myndighet
Förvaltningsrätten i Göteborg
Arbetsort
Göteborg
Ansök senast
2025-11-17
Sök anställningen

Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste?

Förvaltningsrätten i Göteborg har under flera år arbetat aktivt med att utveckla säkerhetsarbetet på domstolen och nu stärker vi vår organisation genom att utöka vår enhet inom säkerhet. Det innebär att vi söker en ny kollega som tillsammans med säkerhetschefen ska lyfta arbetet inom säkerhet på domstolen. Hos oss blir du en del av ett team med flera olika funktioner där vi arbetar tillsammans för att lösa enhetens uppgifter och stötta varandra för att nå bästa möjliga resultat.

Vi söker dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.

Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet.

Om rollen

Uppdraget som säkerhetssamordnare innebär bland annat att bidra till att planera och utveckla säkerhetsarbetet på domstolen samt att följa säkerhetsutvecklingen utanför domstolen. Genom ditt arbete stärker du säkerheten för medarbetare och besökare och bidrar till att skydda samhället, demokratin och rättssäkerheten. Arbetet sker i nära dialog med domstolens säkerhetschef, ledning och andra medarbetare där säkerhetsfrågorna ligger högt upp på dagordningen både lokalt och nationellt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Samordna det interna säkerhetsarbetet.
  • Ta fram och hålla i utbildningar inom säkerhetsområdet.
  • Stödja chefer och medarbetare i säkerhetsarbete och hjälpa dem att applicera säkerhetsarbetet i deras dagliga arbete.
  • Genomföra risk- och hotbildsbedömningar.
  • Arbeta med personalsäkerhet och medarbetarskydd.
  • Upprätta och revidera styrdokument och rutiner.
  • Arbeta proaktivt med informationssäkerhet.
  • Hantera, följa upp och motverka säkerhetsincidenter.
  • Systematiskt brandskyddsarbete, följa upp förändringar och implementera i verksamheten.

Rollen som säkerhetssamordnare är ny på domstolen och det finns goda möjligheter för dig att utveckla rollen och själv bidra till dess innehåll.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Minst ett års erfarenhet av säkerhetsarbete på strategisk nivå.
  • Erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd och god kännedom om gällande lagstiftning.
  • Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har:

  • Eftergymnasial utbildning med inriktning mot säkerhet, teknisk säkerhet eller risk och krishantering.
  • Erfarenhet av att ta fram och hålla i utbildningar.
  • Erfarenhet av säkerhetsarbete inom offentlig verksamhet.
  • Erfarenhet av att ha arbetat med brandskyddsarbete (SBA).
  • Utbildning eller kurs inom säkerhetsskydd.

Personliga egenskaper

Som säkerhetssamordnare har du en bred roll där du behöver kunna växla mellan strategiska frågor och operativa händelser. Det är en roll som är ny för domstolen och ett mindre team arbetar specifikt med säkerhetsfrågorna. Därmed krävs det att du kan ta stort eget initiativ i ditt arbete och har goda specialistkunskaper inom ditt område. I din roll ingår mycket samverkan inom och utanför domstolen och du behöver därför ha en god samarbetsförmåga tillsammans med en god kommunikativ förmåga. Du är lojal mot ditt uppdrag.

Arbetet innefattar också en del administrativa uppgifter och du behöver ha en god administrativ förmåga tillsammans med god förmåga att skriva och att skapa struktur omkring dig.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

  • Anställningen avser en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
  • Tillträde sker enligt överenskommelse.
  • Anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585) samt att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen och av domstolen. 

Vi erbjuder

Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. 

Några av våra förmåner är:

  • Friskvårdsbidrag 3000 kr.
  • En friskvårdstimme varje vecka.
  • Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka.

Läs mer om våra övriga förmåner

Vi ser fram emot din ansökan!