Serviceinriktad supporttekniker

Myndighet
Svea hovrätt
Arbetsort
Stockholm
Ansök senast
2025-06-04
Sök anställningen

Gillar du service och administration och vill ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Vill du arbeta med kompetenta och trevliga kollegor i centrala Stockholm? Då kan det vara dig vi söker!

Om arbetsplatsen

Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 450 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar samt en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen består av fyra sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv, Registratur samt Service och säkerhet.

Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland medarbetarna avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.

Hovrättens IT-grupp, som utgör en del av sektionen för service och säkerhet, består av tre supporttekniker. Då en utav våra medarbetare nu går i pension söker vi nu en ersättare.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av:

  • Användarsupport såsom administration av behörigheter, hård- och mjukvara samt felsökning av datorer, telefoner och skrivare.
  • Administrativ hantering av system, telefoni samt smartkort/ EFOS.
  • Ansvara för salsteknik och konferensutrustning (då främst förvaltning och 2:a linjens support).
  • Hantera hårdvara, installation av IT-utrustning i hovrättens sex byggnader inklusive mobiltelefoner.
  • Ha kontakt med Domstolsverkets IT-support (2: a och 3: e linjen).
  • Uppdatera dokumentation och rutiner samt skriva lathundar och användarguider.
  • Beställare av IT-tekniska produkter och förbrukningsvaror.
  • Drift och förvaltning av utskriftshantering samt MFP/skrivare.
  • Administration av intranätet.
  • Genomföra internutbildningar och workshops inom området.

Kvalifikationskrav

  • Gymnasiekompetens
  • Minst två års erfarenhet, de senaste fem åren, av teknisk support och erfarenhet av ovan  angivna arbetsuppgifter
  • Goda kunskaper i support och utveckling av sals/mötesteknik (Crestron och Ciscosystem)
  • Mycket goda kunskaper felsökning av PC (hård och mjukvara), skrivare och nätverk
  • Mycket goda kunskaper i Windows 11 och kunskaper i SharePoint, Exchange, AD och Officepaketet
  • Goda kunskaper i hantering av mobiltelefoner och IOS
  • Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och har goda engelskakunskaper

Meriterande

  • Eftergymnasial utbildning (tex YH) eller motsvarande gymnasial påbyggnadsutbildning inom IT
  • Erfarenhet av att delta i tekniska utvecklingsarbeten och projekt
  • Erfarenhet av att arbeta inom domstolsväsendet och med Domstolsverkets IT-miljöer

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

För att lyckas i rollen som supporttekniker är det viktigt att du har en hög service- och kommunikationsförmåga samt att du har ett eget driv och är ansvarstagande. Din IT-support och service ska vara till nytta för användarna. Vidare är du tekniskt kunnig, intresserad av både hård- och mjukvara, håller dig uppdaterad inom området samt har intresse av att lära dig nytt.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, ansvarstagande, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Den statliga värdegrunden innehåller de sex principerna om demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass varför säkerhetsprövning kommer att genomföras inför anställning.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.