Verksamhetsutvecklare med fokus på systemstöd

Välkommen till Domstolsverket!
Är du intresserad av att bidra i vårt arbete med att utveckla och samordna våra systemstöd och processer på ekonomiavdelningen? Vill du vara med och driva vår fortsatta utveckling inom digitalisering? Då kan detta vara jobbet för dig!
Vad innebär arbetet?
Som verksamhetsutvecklare kommer du att ha varierande arbetsuppgifter som syftar till att skapa goda förutsättningar för att bygga, utveckla och stödja både den dagliga och den långsiktiga verksamheten tillsammans med avdelningen.
Styrning av verksamhetsutveckling och IT-utveckling bedrivs vid Domstolsverket utifrån olika produktområden (PO).
Du kommer i detta uppdrag att vara ansvarig för PO-ledning Ekonomi och delta i samtliga PO-team på avdelningen. Uppdraget innebär att samordna, leda och förbättra utvecklingsarbetet med våra processer och systemstöd på avdelningen. Du ska vara ett stöd för avdelningschef och ledningsgrupp inför beslut. Utöver processutveckling innehåller arbetet vidare även administration och förvaltning.
Arbetet sker i nära samarbete med IT-avdelningen där du är med och driver den fortsatta utvecklingen av vår digitalisering.
Vem är du?
- Du har akademisk utbildning eller annan relevant utbildning som vi bedömer likvärdig.
- Du har relevant erfarenhet från arbete med systemstöd och ett processorienterat arbetssätt
- Har kunskap i och erfarenhet av organisationsövergripande process- och projektledning
- Erfarenhet av systemförvaltning och livscykelhantering
- Vana vid kontakt med leverantörer (planering, kravställning, uppföljning, avtal, mm).
- Du behärskar svenska språket mycket väl i tal och skrift.
För att lyckas och trivas i rollen behöver du vara drivande och initiativtagande, kunna leda och arbeta såväl självständigt som i grupp. Du arbetar aktivt för ett samarbetsorienterat klimat med många samverkande aktörer och har ett utåtriktat arbetssätt. Du har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer, är trygg och förtroendeingivande.
I rollen krävs att du har förmågan att sätta dig in i olika problemställningar, att du har ett strukturerat och lösningsfokuserat arbetssätt samt är strategisk och ser till helheten.
Du har en god anpassningsförmåga och kan navigera i en organisation där förutsättningar och behov förändras över tid. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Om oss
Ekonomiavdelningen med 50 medarbetare har det övergripande ansvaret för ekonomi- och verksamhetsstyrningsfrågor, upphandling samt verksamhetsstatistik. I avdelningens uppdrag ingår finansiering, budgetering, redovisning, uppföljning, analys och prognostisering av ekonomin och verksamheten, upphandling och avtal samt ekonomiadministration inom Sveriges Domstolar. I nuläget förvaltas 13 IT-system inom avdelningen. Dessa består både av standardlösningar samt egenutvecklade system anpassade för våra specifika processer. Systemförvaltningen sker i nära samarbete med både leverantörer och två dedikerade team från IT-avdelningen
Denna befattning är placerad vid Planeringsenheten. Planeringsenheten är en av fem enheter på ekonomiavdelningen ansvarar för att utifrån ett helhetsperspektiv biträda generaldirektören i planeringen och uppföljningen av Sveriges Domstolars och Domstolsverkets verksamhet.
Vill du veta mer om Domstolsverket och Sveriges Domstolar? På sidan Att jobba i Sveriges Domstolar - Sveriges Domstolar kan du läsa och se filmer om hur det är att arbeta hos oss.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Tjänsten har placeringsort Jönköping. Resor kan förekomma.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.
För anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller.
Sista ansökningsdag är 24 augusti men du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Kontakter
Om du har frågor får du gärna kontakta enhetschef Josefin Fyhrlund på tfn 036-15 56 76.