Avtalet gäller Arkens kombiterminal och ger terminalbolaget (GRT) vissa rättigheter. Enligt Göteborgs Hamn är det fråga om ett markarrendeavtal, som inte behövde upphandlas. Domstolarna har dock efter ansökan från den tidigare terminaloperatören Sandahls Logistik AB kommit fram till att det istället är fråga om ett sådant avtal om tjänstekoncession som skulle ha upphandlats. Eftersom ingen upphandling har skett har domstolarna förklarat avtalet ogiltigt.
– Göteborgs Hamn ägs via Göteborgs Stadshus AB av Göteborgs kommun och hamnbolaget är därför skyldigt att följa upphandlingslagstiftningen, säger Gertrud Forkman, kammarrättslagman.
Efter granskning av avtalet och parternas argumentation har domstolarna bedömt att GRT inte bara får utan faktiskt också är skyldigt att under hamnbolagets kontroll bedriva kombiterminaloperativa tjänster på området. Ersättningen för det arbete som GRT utför är visserligen inte preciserad i avtalet, men enligt domstolarna framgår det att det finns en rätt till ersättning som utgörs av GRT:s rätt att nyttja terminalen och ta betalt för sina tjänster av kunderna. Domstolarna anser också att det är visat i målet att verksamhetsrisken genom avtalet har övergått från hamnbolaget till GRT.
– Våra bedömningar leder till slutsatsen att det inte är fråga om ett markarrendeavtal utan ett sådant avtal om tjänstekoncession som enligt upphandlingslagstiftningen skulle ha upphandlats, säger Gertrud Forkman.
Förvaltningsrätten prövade Sandahls ansökan utan att låta GRT yttra sig över den. Efter att hamnbolaget överklagat till kammarrätten valde kammarrätten att hämta in ett yttrande även från GRT. Både hamnbolaget och GRT har nu möjlighet att överklaga kammarrättens dom till Högsta förvaltningsdomstolen.