Vad gör jag om PDF-dokument inte går att ladda upp?
Fel vid uppladdning av blanketter från domstol.se
Har du försökt ladda upp en blankett från domstol.se och fått ett felmeddelande som börjar: "Det gick inte att läsa PDF-dokumentet eller fel vid konvertering till PDF-A….”? Testa att göra så här:
- Fyll i blanketten som vanligt.
- Välj att skriva ut blanketten, men välj en skrivare som skriver ut filen till PDF. Då skrivs inte blanketten ut på vanligt sätt, utan du blir ombedd att spara filen.
- Spara filen som vanligt.
- Ladda därefter upp den i e-tjänsten.
Om det ändå inte fungerar får du lämna in handlingen på annat sätt. Om den måste vara signerad får du skicka in den i pappersform med vanlig post. Om handlingen inte behöver vara signerad kan du istället lämna in den genom e-tjänsten ”Skicka handlingar utan signering”.
Arkivbeständigt PDF-format
Problemet kan vara att e-tjänsten inte kan omvandla ditt PDF-dokument till ett arkivbeständigt format (PDF/A). Det styrs av inställningar du kan göra i det program som skapade PDF-dokumentet. Du kan korrigera inställningarna och ladda upp ett nytt PDF-dokument.
Om det ändå inte fungerar får du lämna in handlingen på annat sätt. Om den måste vara signerad får du skicka in den i pappersform med vanlig post. Om handlingen inte behöver vara signerad kan du istället lämna in den genom e-tjänsten ”Skicka handlingar utan signering”.
För stort dokument
Om du får felmeddelande om att ett PDF-dokument inte går ladda upp i tjänsten kan du kontrollera att det inte är för stort. De handlingar du laddar upp får tillsammans vara maximalt 20 MB. Om dokumentet är för stort får du skicka det till domstolen på annat sätt, till exempel på ett usb-minne eller i pappersform med vanlig post.
Hur gör jag om jag inte kan eller vill använda tjänsten?
Det går alltid bra att skicka in handlingar till domstolen på papper med hjälp av posten istället.
Får jag någon bekräftelse på att jag skickat in handlingar?
Ja, du får e-post som visar att du skickat in handlingar till domstolen. Du får också ett kvitto om du har betalat en avgift.
Hur betalar jag eventuell avgift?
Många ansökningar har en avgift. Hur stor den är framgår i e-tjänsten. Om den ansökan du vill göra kostar något betalar du denna avgift med kort i e-tjänsten.
Hur gör vi när flera ska signera samma handling?
En av er loggar in i e-tjänsten, laddar upp handlingar och anger övriga som ska signera. Denna första person meddelar övriga som ska signera, som i sin tur loggar in och signerar handlingen inom fyra dygn. När alla har signerat och handlingen har skickats till domstolen meddelas samtliga involverade via e-post.
Detta gäller ansökningar och fullmakt, inte handlingar i pågående mål.
Vad gör jag om signeringen inte fungerar?
Om signeringen inte fungerar skickas inte handlingarna till domstolen. Radera ärendet, stäng webbläsaren och försök gärna igen. Om problemet kvarstår kan du kontakta domstolen.
Vad händer om jag loggar ut medan jag skickar in handlingar?
Om du loggar ut sparas inte det du eventuellt redan har gjort. Men du kan logga in igen och börja om från början. Om du har signerat och skickat in handlingar kan du inte heller logga in i efterhand och se handlingarna.
Var hittar jag information om den ansökan jag ska göra?
Du kan hitta information om ansökningarna under ”Ämnen”. Du kan också skriva in det du undrar om i sökfunktionen.
Vart vänder jag mig med frågor om e-tjänsten?
Du kan ta kontakt med domstolen om du har frågor om e-tjänsten.