Signera och skicka ansökan om skiftesman digitalt

Här kan du signera och skicka in ansökan om skiftesman genom vår e-tjänst. Du betalar även in ansökningsavgiften på 900 kr med tjänsten.

Innan du startar

  • Gör klart din ansökan. I tjänsten skapas inga dokument.
  • Du måste spara alla dokument i PDF-format. Tillsammans kan de vara på maximalt 20 MB.
  • Om du har sekretesskydd i folkbokföringen eller har behov av sekretesskydd ska du inte använda e-tjänsten.

Logga in och betala

  • Du loggar in och signerar med e-legitimation.
  • Flera personer kan i tur och ordning signera ansökan.
  • Kostnaden för att ansöka om skiftesman är 900 kronor och du betalar med kort i e-tjänsten.

Så fungerar e-tjänsten

  • I tjänsten laddar du upp dina handlingar i PDF-format.
  • Om du loggar ut från tjänsten förlorar du det du har påbörjat.
  • Du kan bara vara inaktiv 15 minuter, sedan loggas du ut automatiskt. Du har en timme på dig totalt.

Frågor och svar

Hur gör jag om jag inte kan eller vill använda tjänsten?

Vart vänder jag mig med frågor om e-tjänsten?

Dödsfallsintyget kom med posten – kan jag skicka med det?

Den bestyrkta kopian av testamentet - kan jag skicka med den?

Kan jag logga ut och sedan logga in igen och göra klart min ansökan?

Får jag någon bekräftelse på att jag skickat in handlingar?

Uppdaterad
2021-10-28