Ansökan
Måste jag skriva under min ansökan?
Ja. Detta gäller dock inte om du skickar in din ansökan från en för Domarnämnden verifierbar mejladress (till exempel @dom.se). Då behöver du inte skriva under den.
Kan jag mejla in min ansökan?
Ja, vi ser gärna att du mejlar in ansökningsblanketten tillsammans med övriga ansökningshandlingar som du vill åberopa. Om du inte skickar din ansökan från en för Domarnämnden verifierbar mejladress (till exempel @dom.se) krävs också en underskrift (se ovan) och du behöver då mejla en skannad version av den undertecknade ansökningshandlingen.
Vilken information ska jag ange under "Arbetslivserfarenheter" i ansökan?
I allmänhet saknas det skäl att ange sådan arbetslivserfarenhet som avser tiden före juristexamen. Det är dock angeläget att ansökan återger din samlade yrkeserfarenhet och att den ger en så fullständig bild som möjligt av dina kvalifikationer för den sökta anställningen. I förteckningen bör varje anställning/uppdrag anges tillsammans med aktuell tidsperiod för anställningen/uppdraget (från ÅÅMMDD till ÅÅMMDD) samt titel, arbetsplats och en kortfattad beskrivning av dina arbetsuppgifter.
Jag har nyligen sökt en domaranställning. Behöver jag fylla i ansökningsblanketten på nytt när jag nu söker en annan anställning?
Ja, en ny ansökningsblankett ska alltid fyllas i med kompletta uppgifter även om du tidigare har sökt anställning via Domarnämnden. Det innebär att du inte kan hänvisa till tidigare ansökningar. Däremot kan du hänvisa till intyg som du tidigare har gett in i andra ansökningsärenden och behöver alltså inte ge in dessa på nytt. Detsamma gäller tidigare ingivna behörighetshandlingar om de vid tidpunkten för den nya ansökan inte är äldre än ett år (se även nedan svar på frågan "Vilka behörighetshandlingar behöver jag bifoga till min ansökan").
Hur återkallar jag min ansökan?
Återkallelsen ska göras skriftligen, företrädesvis genom att du mejlar den till Domarnämnden. Om återkallelsen sker efter att Domarnämnden har fattat beslut i ärendet ska återkallelsen istället skickas till Justitiedepartementet.
Referenser och intyg
Vilka referenser ska jag ange?
Vilka referenser ska jag uppge i min ansökan?
Du ska åberopa dina närmaste chefer för de senaste fem åren, inklusive nuvarande arbetsplats. Även referenser från anställningar som ligger längre tillbaka i tiden kan vara relevanta, exempelvis om du då har arbetat i domstol eller som åklagare eller advokat. Domarnämnden inhämtar som huvudregel referenser från de personer som du har angett som referenser i din ansökan.
Varför är referensyttranden viktiga?
Som sökande bör man tänka på att referensyttrandena utgör ett viktigt underlag för Domarnämndens bedömning och att det därför är angeläget att referensunderlaget på ett så fullständigt sätt som möjligt återspeglar dina kvalifikationer för den sökta anställningen.
Vad händer om jag inte kan ange min närmaste chef som referens?
Om sökanden av någon anledning inte vill eller kan åberopa sin närmaste chef som referens kan det utgöra en brist i referensunderlaget som kan vara till sökandens nackdel (t.ex. avsaknad av referensyttrande för viss anställning). Detta eftersom lämpligheten för den sökta anställningen då kanske inte kan bedömas. Om sökanden inte vill eller kan åberopa sin närmaste chef bör det särskilt anges och kortfattat motiveras i ansökan. Kontakta också gärna Domarnämndens kansli för mer information.
Vad gäller om jag arbetar i egen regi och inte har någon chef?
Om du under de senaste åren har arbetat i egen regi, t.ex. som advokat, eller inte har någon sig överställd chef, bör du kontakta Domarnämndens kansli för mer information om hur detta kan hanteras. För t.ex. advokater som i sin nuvarande anställning regelbundet uppträder i domstol kan en möjlighet vara att som referens åberopa någon eller några av de åklagare, advokater eller domare som du har uppträtt inför.
Vilka referenser ska jag ange om jag har genomgått domarutbildning eller adjungerat i domstol?
En sökande som har genomgått domarutbildning eller som har adjungerat i domstol under de senaste fem åren ska som referenspersoner ange den eller de domstolschefer eller motsvarande befattningshavare (t.ex. lagmän eller chefsrådmän) som den sökande har arbetat tillsammans med.
När får tidigare referenspersoner yttra sig på nytt?
Referenspersoner som genom vitsord eller i samband med tidigare ansökan redan har yttrat sig får i regel endast yttra sig på nytt:
- om det har tillkommit ytterligare minst sex månaders tjänstgöringstid sedan det tidigare yttrandet lämnades,
- om sökanden särskilt begär det,
- om den nya ansökan avser en annan typ av anställning, eller
- om kansliet annars bedömer att det behövs.
Domarnämnden ber alltid referenspersonerna om en rangordning om de har kännedom om flera av de sökande.
Vilka tjänstgöringsintyg behöver jag bifoga till min ansökan?
Alla tjänstgöringsintyg eller yttranden som du vill åberopa bör bifogas till ansökan. Om du är notariemeriterad behöver du bifoga notariebetyg och betyg från eventuell fortsatt domarutbildning.
Har du i en tidigare ansökan bifogat intyg och yttranden så behöver du inte göra det igen.
Vilka behörighetshandlingar behöver jag bifoga till min ansökan?
Om du inte redan är ordinarie domare (och verksam som domare) ska du bifoga följande behörighetshandlingar
- personbevis som utvisar medborgarskap
- konkursfrihetsbevis
- förvaltarfrihetsbevis
Behörighetshandlingarna är giltiga i ett år. Har du gett in sådana handlingar i ett tidigare ärende och de inte är äldre än ett år kan du hänvisa till dem.
Du ska även ge in examensbevis. Det behövs dock inte om du efter din examen har arbetat som advokat, kronofogde, notarie i domstol eller åklagare.
Övrigt
Vem kontaktar jag om jag är intresserad av att adjungera?
Då kontaktar du den överrätt du är intresserad av att adjungera i. Lediga anställningar som adjungerat råd annonseras i allmänhet ut på Sveriges Domstolars hemsida, domstol.se.