Vissa av Konsumentombudsmannens beslut, till exempel beslut om utfärdade av föreläggande, kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen. I överklagandet måste det finnas ett tydligt yrkande och vilka grunder som finns för att beslutet ska ändras. Överklagandet ska skickas till Konsumentombudsmannen.
Domstolens hantering av överklaganden
- 1. Konsumentombudsmannen skickar överklagan till domstolen- När Konsumentombudsmannen har granskat att överklagan kommit in i rätt tid skickas den över till Patent- och marknadsdomstolen. 
- 2. Domstolen kan ta beslut direkt- Patent och marknadsdomstolen kan besluta direkt på handlingarna. 
- 3. Skriftväxling- Om domstolen behöver mer information om ärendet kan parterna behöva skicka in det. 
- 4. Eventuellt sammanträde- Om det behövs eller någon av parterna begär det kan domstolen kalla till ett sammanträde. 
- 5. Domstolen beslutar i ärendet- Mellan en och fyra ledamöter beslutar tillsammans i ett ärende. 
Överklaga domstolens beslut
Det går att överklaga beslutet inom tre veckor till Patent- och marknadsöverdomstolen som finns hos Svea hovrätt. Överklagandet skickas till Patent- och marknadsdomstolen som prövar om det kommit in i rätt tid och därefter skickar det vidare till Patent- och marknadsöverdomstolen.