• Innehåll
  • Navigation
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
Till Sveriges Domstolar
  • Avgöranden
  • Justitieråd
  • Om handläggningen
  • Om Högsta domstolen
  • Nyheter
  • In English
Till Sveriges Domstolar
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
  • HemAvgörandenJustitierådOm handläggningenOm Högsta domstolenNyheterIn English
    1. Avgöranden
    2. 2018
    3. Mål: T 2659-17

    Mål: T 2659-17

    "Flyget till Antalya" NJA 2018 s. 127

    Prejudikat

    Beslutsdatum 2018-03-15

    Reklamation vid för sent utförd prestation. En passagerare som har rätt till ersättning enligt artikel 7 i flygpassagerarförordningen vid försenad flygning måste, för att ha rätt till ersättningen, meddela lufttrafikföretaget att han eller hon vill åberopa förseningen. Det ska göras inom skälig tid efter det att resan avslutades. En reklamation som lämnas inom två månader efter det att resan avslutades ska alltid anses gjord i rätt tid.

    T 2659-17 (pdf, 163kB)pdf

    Om avgörandet

    Europarättsliga avgöranden
    Målnummer
    T 2659-17
    Benämning
    "Flyget till Antalya"
    Lagrum
    • · Artikel 6 Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91
    • · Artikel 7 Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91
    • · Artikel 14 Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91
    Rättsfall
    • · NJA 1931 s. 208 I
    • · NJA 1943 s. 272
    • · NJA 1989 s. 224
    • · NJA 1992 s. 728
    • · NJA 1994 s. 442
    • · NJA 1994 s. 532
    • · NJA 2005 s. 142
    • · NJA 2007 s. 909
    • · NJA 2008 s. 243
    • · NJA 2008 s. 1158
    • · NJA 2017 s. 203
    • · "Skogssällskapet" NJA 2017 s. 1195
    • · IATA och ELFAA, C-344/04, EU:C:2006:10
    • · Sturgeon m.fl., C-402/07 och C-432/07, EU:C:2009:716
    • · Nelson m.fl., C-581/10 och C-629/10, EU:C:2012:657
    • · Cuadrench Moré, C-139/11, EU:C:2012:741
    Sökord
    Reklamation · Dröjsmål · Flygtransport

    Högsta domstolen

    Postadress
    Box 2066
    103 12 Stockholm
    hogsta.domstolen@dom.se

    Länkar

    • Om webbplatsen och digitala kanaler
    • Behandling av personuppgifter
    • För dig som journalist
    • Tillgänglighet

    Genvägar

    • Lediga jobb
    • Kontakt
    • Fakturering och e-handel
    • Högsta domstolen på Twitter
    logotyp