Beredningsjurist

Beredningsjurist
Myndighet
Hyres- och arrendenämnden i Göteborg
Arbetsort
Göteborg
Ansök senast
2025-12-28
Sök anställningen

Vill du arbeta i en samhällsviktig och händelserik verksamhet, tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? Då kan detta vara ett jobb för dig.

Hyres- och Arrendenämnden är en modern, effektiv och kvalitetsmedveten myndighet med domstolsliknande uppgifter. 

Hyresnämnden prövar tvister om hyresrätt och bostadsrätt samt medlar och är skiljenämnd i sådana tvister. Arrendenämnden har motsvarande uppgifter när det gäller arrendetvister. De flesta ärenden prövas vid förhandling som oftast hålls i nämndens lokaler men det är vanligt att nämnden i samband med förhandling besiktigar bostadslägenheter, lokaler och arrendeställen.

Nämndens handläggning av tvister har stora likheter med hanteringen i tvistemål i allmän domstol. Medling är en central och viktig del av nämndens verksamhet. Nämnden har även en upplysningsverksamhet dit allmänheten kan vända sig via telefon eller e-post för att få information om gällande rätt inom de rättsområden som nämnden hanterar.

Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet.

Välkommen med din ansökan, redan idag!

Om rollen

Rollen som beredningsjurist innebär en möjlighet för dig att få erfarenhet av juridiskt arbete inom de rättsområden som nämnden hanterar. Arbetet ger också en inblick i nämndens medlingsverksamhet.

Du får arbeta med kvalificerat juridiskt arbete under eget ansvar. Arbetsuppgifterna motsvarar i huvudsak de uppgifter som en notarie utför i domstol. Du är betydelsefull för att nämnden ska kunna genomföra sin viktiga samhällsuppgift. Du kommer till stor del arbeta självständigt, men du arbetar också tillsammans med nämndens hyresråd och handläggare för att utbyta kunskap och hjälpa varandra. Om du trivs i en miljö med utmanande och omväxlande arbete kan detta vara rätt roll för dig! 

Resor till sammanträden som hålls på andra orter inom nämndens upptagningsområde förekommer. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som beredningsjurist kommer du att

  • föra protokoll vid nämndens förhandlingar och att skriva förslag till beslut
  • självständigt fatta beslut i vissa ärenden, efter förordnande
  • arbeta med beredning av ärenden
  • arbeta med nämndens upplysningsverksamhet tillsammans med nämndens hyresråd och handläggare
  • att bidra till utveckling av verksamheten
  • ha kontakt med parter och allmänhet, via telefon och i skrift

Med rätt förutsättningar att växa

I rollen som beredningsjurist utvecklar du din juridiska kompetens genom varierande och kvalificerade arbetsuppgifter. Det finns möjligheter att växa i rollen genom att successivt ta ansvar för mer avancerade juridiska uppgifter.

Om dig

I rollen som beredningsjurist är du självgående, noggrann och levererar arbete av hög kvalitet. Du har en stark problemlösningsförmåga och tar initiativ för att driva ärenden framåt. Med tydlig och professionell kommunikation, både muntligt och skriftligt, bidrar du effektivt till handläggningen av målen.

Krav 

  • Har juristexamen
  • Är notariemeriterad eller kommer att bli notariemeriterad senast den 28 februari 2026
  • Har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska 
  • Har goda datorkunskaper, inklusive Officepaketet
  • Har aktuella kunskaper om Sveriges Domstolars verksamhetsstöd Vera

Meriterande

  • Har intresse för och erfarenhet av tvistemål
  • Har erfarenhet av arbete som beredningsjurist i domstol eller i hyres- och arrendenämnd

För att bli aktuell för anställning inom Sveriges Domstolar krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Om oss 

Vi värnar om ett bra arbetsklimat och kompetenta medarbetare. Vår organisation består av 15 medarbetare med olika kompetenser där var och en är betydelsefull för att upprätthålla hög kvalitet i alla led.

Vi är en engagerad arbetsgrupp som värdesätter samarbete och öppenhet. Eftersom vi är en mindre myndighet är bredden av arbetsuppgifter stor och för oss är det en självklarhet att vi hjälps åt. Vi arbetar tillsammans för att nå gemensamma mål och stöttar varandra för att utvecklas professionellt och personligt.

Vi erbjuder 

Vi erbjuder dig ett ansvarsfullt och omväxlande arbete med arbetsplats i centrala Göteborg. Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. 

Några av våra förmåner är:

  • Friskvårdsbidrag 3000 kr 
  • Läs mer om våra övriga förmåner här.

Praktisk information 

Anställningen avser en tidsbegränsad anställning med varaktighet under sex månader med möjlighet till förlängning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Din ansökan ska bestå av personligt brev, CV, betyg och examensbevis från juristprogrammet samt bevis om genomförd eller pågående notarietjänstgöring. Sista ansökningsdag:28 december 2025.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. 

Så jobbar vi med rekrytering

Vi ser fram emot din ansökan!