Domarnämnden söker en vice ordförande till Övervakningsnämnden i Örebro

Myndighet
Domarnämnden
Arbetsort
Örebro
Ansök senast
2025-06-15

Arbetsuppgifter

Övervakningsnämnderna har en central funktion när det gäller övervakning av den som har dömts till skyddstillsyn eller som står under övervakning efter villkorlig frigivning. Personer som misskött sig under övervakningstiden kan bli föremål för ett flertal åtgärder. Exempel på sådana åtgärder är kontaktföreskrift, varning och beslut om att förverka villkorligt medgiven frihet. Tidigare fattade övervakningsnämnden merparten av dessa beslut. Enligt ny lagstiftning som trädde i kraft den 1 juli 2020 och den 1 januari 2021 har beslutsbefogenheten i många fall överförts till Kriminal­vården. Viss beslutanderätt finns dock kvar hos övervakningsnämnderna som även överprövar Kriminalvårdens beslut. Beslut fattas i huvudsak vid sammanträden, men även ordförandebeslut förekommer, däribland beslut om omhändertagande.

Det finns totalt 27 övervakningsnämnder runt om i Sverige.

Arbetet i nämnderna bedrivs i nära samarbete med Kriminalvården. Arbetet sker med stöd från en av övervakningsnämnden utsedd sekreterare. Ordförande och vice ordförande i övervakningsnämnderna förordnas av Domarnämnden. Domarnämnden söker nu en vice ordförande till Övervakningsnämnden i Örebro för perioden september 2025 till och med augusti 2029.

Det finns möjligheter att utföra delar av uppdraget på distans.

Kvalifikationer m.m.

Den som söker ska vara lagfaren (juristutbildad) och ha erfarenhet av arbete som domare. Väl vitsordad erfarenhet av arbete i övervakningsnämnd är meriterande.

Övriga upplysningar

Skriftlig ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som den sökande önskar åberopa ska ges in till Domarnämnden. Ansökan bör ske på den blankett som tagits fram för ändamålet. Blanketten finns tillgänglig via länken.

Domarnämnden kommer att hämta in skriftliga yttranden från de referenser som anges. Det är därför viktigt att deras adresser (gärna e-post) anges.

Om Domarnämnden