Hässleholms tingsrätt söker handläggare med ordningsvaktsförordnande

Vill du arbeta för allas rättssäkerhet – varje dag? Är du intresserad av att arbeta i en samhällsviktig och händelserik verksamhet, tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Då kan detta vara ett jobb för dig!
Hässleholms tingsrätt söker dig som vill jobba som ordningsvakt i en administrativ roll. Denna anställning är en kombinationsroll vilket betyder att du tillsammans med dina ordningsvaktskollegor ansvarar för tingsrättens säkerhet men också jobbar administrativt som handläggare. För att trivas hos oss behöver du därför kunna hantera olika administrativa uppgifter och trivas med att växla mellan rollerna. Du roterar mellan olika arbetsstationer vilket gör arbetet varierande.
Om oss
Hässleholms tingsrätt är en mindre domstol med 22 anställda. Tingsrätten avgör mål och ärenden från Hässleholms och Osby kommuner. Vi har en mycket god arbetsmiljö med tidsenliga lokaler på kullen mitt i stan. Vi satsar på medarbetarnas hälsa och välmående bland annat genom att erbjuda tillgång till gym, friskvård på arbetstid, friskvårdspeng, frukt och flexibel arbetstid. Hässleholms tingsrätt har engagerade medarbetare där samarbete över yrkesrollerna är centralt. Domstolen har en fast säkerhetskontroll vilket innebär att besökare kontrolleras innan de får tillträde till våra förhandlingssalar.
Arbetet innebär
Som ordningsvakt i Hässleholms tingsrätt är du ofta den första personen besökare till domstolen möter. Det är därför viktigt att du är saklig, har ett gott bemötande samt att du behandlar alla besökare till domstolen lika och rättvist. Ditt arbete och omdöme är av största betydelse för säkerheten i en mycket viktig och samhällsbärande verksamhet.
I rollen som ordningsvakt har du således en viktig uppgift att upprätthålla ordning och säkerhet i domstolens lokaler. Arbetet medför många kontakter och samverkan med andra myndigheter, organisationer och medborgarna.
Exempel på arbetsuppgifter som ordningsvakt är att
- tillsammans med övriga ordningsvakter ansvara för ordningshållning under förhandlingar och i allmänhetens utrymmen samt bemanna säkerhetskontrollen
- se till att domstolens besökare blir väl bemötta, får information och god service samt är trygga i domstolens lokaler
- delta i tingsrättens säkerhetsarbete internt men också externt i samverkan med andra myndigheter såsom Polisen, Åklagarmyndigheten och Kriminalvården
- vara tekniskt stöd i samband med förhandlingar och möten
- hantera passerkort, larm och besöksrutiner
I rollen som handläggare utför du administrativa arbetsuppgifter så som
- Arbeta med ärende- och målhantering, vilket innebär registrering av inkomna handlingar, förbereda förhandlingar, expediering av domar och beslut, gallring, arbeta med gemensamma ansökningar om äktenskapsskillnad
- Administrativa arbetsuppgifter, såsom lämna ut offentliga handlingar, fördela och besvara förfrågningar samt hantera digitala utbetalningssystem
- Bemanning av receptionen, vilket bland annat innebär att ta hand om betalningar av ansökningsavgifter och ge information till allmänheten
- Internservice som posthantering, arkivvård, lokaltillsyn, teknikfrågor, påfyllning av material och leveransmottagning
- Viss protokollföring kan förekomma, utifrån domstolens behov och ditt intresse.
Vi söker dig som
- har slutförd och godkänd gymnasieutbildning
- har giltigt ordningsvaktsförordnande
- har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift
- är van datoranvändare och har arbetat i olika verksamhetsstöd
Det kan vara meriterande om du
- har erfarenhet av att ha arbetat som ordningsvakt med goda vitsord
- har arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet inom administration, service, IT eller säkerhet
- har B-körkort
Anställningen ställer höga krav på noggrannhet och administrativ förmåga. Eftersom arbetet som ordningsvakt innebär att vara ansiktet utåt är det även viktigt att du har förmåga att bemöta människor i olika situationer och att skapa förtroende. Din kommunikation är enkel och tydlig. Du har helhetssyn, är initiativrik, praktiskt lagd och bidrar till att tingsrättens verksamhet uppfyller högt ställda krav på god service, kvalitet och säkerhet.
Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till domstolens gemensamma arbete. För dig är det självklart att samarbeta och att skapa trivsel på arbetsplatsen.
Du kommer att arbeta måndag-fredag, dagtid. Flexibel arbetstid tillämpas, men det ingår visst övertidsarbete eftersom rättegångar ibland kan pågå efter ordinarie arbetstidens slut.
Arbetsprov kommer att ingå som en del i urvalsprocessen. Kontroll av Polisens misstanke- och belastningsregister kommer att göras inför anställning.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Som handläggare med ordningsvaktsförordnande erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet. Medarbetare inom Sveriges Domstolar erbjuds du fördelaktiga villkor, och har goda möjligheter till kompetensutveckling i Domstolsverkets regi. Du ges även möjlighet att delta i nätverk inom Sveriges Domstolar. Du har upp till 35 semesterdagar beroende på din ålder och avsättning till pension sker.
Anställningsvillkor
Anställningen avser en tillsvidareanställning som kan inledas med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Du arbetar dagtid, måndag - fredag. Visst övertidsarbete förekommer eftersom förhandlingar ibland kan pågå efter ordinarie arbetstidens slut.
Sista ansökningsdag: 6 januari 2026
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Din ansökan ska bestå av personligt brev CV samt tillhörande betyg och intyg. Är du intresserad? Sök redan idag!