Digital kommunicering m.m. i ansökningsmål vid mark- och miljödomstolen i Umeå

Mark- och miljödomstolen har i huvudsak övergått till digital kommunicering. Vad avser mål om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet enligt miljöbalken, s.k. ansökningsmål, gäller dock följande:

Som huvudregel ska ansökningshandlingar och omfattande kompletteringar ges in digitalt på ett USB-minne. Därutöver ska även sex kompletta exemplar i pappersformat ges in. Ansökan och fullmakt ska vara undertecknade och ges in i original. Handlingar i pappersformat ska överensstämma med det som finns sparat på USB-minnet.

Domstolen har önskemål om att ansökan ges in komplett vid samma tidpunkt, dvs. att USB-minne och samtliga pappersexemplar ges in samtidigt. Det ger en mer effektiv och skyndsam handläggning av målet.

Kontakta domstolen i förväg om en större ansökan ska ges in. Det kan behövas fler utskrivna exemplar av ansökningshandlingar i större mål.

Handlingar som innehåller uppgifter som kan omfattas av sekretess ska tydligt markeras. I omfattande material, t.ex. en artskyddsutredning, där bara vissa uppgifter bedöms vara hemliga ska dessa uppgifter särskilt markeras i dokumentet. I annat fall kommer domstolen att kontakta sökanden för närmare besked om vilka uppgifter i dokumentet som bedöms vara hemliga.

Övriga handlingar som under den fortsatta kommuniceringen i målet skickas in digitalt behöver inte skickas in i pappersformat, med undantag för omfattande kompletteringar.


Handlingar som skickas in till domstolen

Ansökningshandlingarna (ett usb-minne och sex kompletta pappersexemplar) skickas till domstolen på följande adress:
Umeå tingsrätt, mark- och miljödomstolen, Box 138, 901 04 Umeå.

Försändelser över 2 kilo skickas till: Umeå tingsrätt, mark- och miljödomstolen, Tingshuset Nygatan 45, 903 30 Umeå.

Övriga handlingar till mark- och miljödomstolen skickas till vår registratorsbrevlåda: mmd.umea@dom.se. Ange aktuellt målnummer i ämnesraden.

 

Uppdaterad
2023-10-30