Kammarrätten i Stockholm
 

Invändning om preklusion i upphandlingsmål

Mål: 6248-23
En leverantör ska ange konkreta omständigheter inom preklusionsfristen, det vill säga inom tre veckor från att ansökan om överprövning kom in till förvaltningsrätten. Omständigheterna får utvecklas och förtydligas under hela processens gång. Nya omständigheter efter preklusionsfristen får beaktas endast om leverantören inte kunnat åberopa dem tidigare eller haft giltig ursäkt att inte göra det. När kommuniceringen i målet är avslutad ska rätten bedöma om omständigheterna som får beaktas är tillräckliga för att uppfylla skaderekvisitet.

Kammarrätten prövar om de omständigheter som förts fram efter preklusionsfristen är nya och om de får beaktas vid prövningen om skaderekvisitet är uppfyllt.

Region Uppsala påbörjade en upphandling av ett ramavtal avseende Anropsstyrd trafik med taxi i december 2022. De nya reglerna om preklusion i lagen om offentlig upphandling är alltså tillämpliga.

En leverantör ansökte om överprövning av upphandlingen och påstod att Regionen bröt mot principerna om likabehandling och öppenhet genom att anta andra anbudsgivares anbud som inte uppfyllde alla obligatoriska krav i upphandlingen. Leverantören menade att de påtalade bristerna medförde att den har lidit eller kan komma att lida skada.

Förvaltningsrätten i Uppsala, som inte prövade de påtalade bristerna, avslog ansökan med motiveringen att leverantören inte hade visat att den lidit eller riskerat att lida skada. De omständigheter som leverantören förde fram inom preklusionsfristen bedömdes inte vara tillräckligt tydliga och konkreta medan det som leverantören förde fram efter preklusionsfristen bedömdes vara en ny omständighet som rätten inte kunde beakta. Även om den nya omständigheten hade kunnat beaktas ansåg rätten att leverantören inte uppfyllt skaderekvisitet.

- Kammarrätten gör en annan bedömning och anser att leverantören inte har fört fram nya omständigheter efter preklusionsfristens utgång. Leverantören har endast utvecklat och förtydligat de tidigare omständigheterna samt kompletterat dem med rättslig argumentation och bevisning. Kammarrättens majoritet anser att omständigheterna är tillräckligt tydliga och konkreta för att göra sannolikt att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada till följd av de påtalade bristerna, säger Haike Degenkolbe, kammarrättsråd och referent i målet.

Kammarrätten upphäver därför förvaltningsrättens dom och visar målet åter till förvaltningsrätten för prövning av de påtalade bristerna i upphandlingen.

Faktaruta

De nya bestämmelserna om preklusion återfinns i 20 kap. 5 b och 5 c §§ lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. De trädde i kraft den 1 juli 2022 och ska tillämpas på upphandlingar som påbörjats efter ikraftträdandet.

Bestämmelserna innebär att rätten får beakta omständigheter som förs fram efter preklusionsfristen endast om den sökande leverantören gör sannolikt att den inte har kunnat åberopa omständigheten tidigare eller annars har haft giltig ursäkt att inte göra det. Syftet med bestämmelserna är att skapa en effektivare och mer förutsägbar överprövningsprocess.