De fyra barnen har ansökt om och beviljats personlig assistans i olika omfattning hos kommunerna. Kommunerna har beslutat att inte bevilja all ansökt tid avseende framför allt hjälp med tillsyn. Detta eftersom barnen bor med sina föräldrar och det ingår i föräldraansvaret eller följer av hushållsgemenskapen att föräldrarna ska utöva tillsyn över barnen. Frågan som förvaltningsrätten haft att pröva har varit om detta är korrekt.
I förarbetena till den nya bestämmelsen om schabloniserade föräldraavdrag är det enligt förvaltningsrätten tydligt att schablonavdraget syftat till att ersätta det avdrag för föräldraansvar som tidigare gjordes efter en individuell prövning i varje fall. Det framgår också tydligt av lagtextens ordalydelse att det schabloniserade föräldraavdraget ska användas för att bortse från det hjälpbehov som vårdnadshavare normalt ska tillgodose.
Förvaltningsrätten har funnit att kommunerna saknat lagligt stöd för att göra ett individualiserat avdrag för föräldraansvar eller hushållsgemenskap. Kommunerna borde i stället enbart gjort ett schabloniserat föräldraavdrag. Felaktigheten har resulterat i att dubbla avdrag gjorts och att barnen därför beviljats mindre personlig assistans än de haft rätt till. Förvaltningsrätten kan dock som första instans inte göra en ny beräkning av hur mycket personlig assistans barnen ska beviljas. Målen skickas därför tillbaka till kommunerna som har att göra detta.