Kammarrätten i Stockholm
 

Rättelse: SÄPO-uppgifter tillräcklig grund för att återkalla skoltillstånd

Mål: 2706-24, 4534-24, 4535-24, 4536-24
OBS! Rättelse. Kammarrättens pressmeddelande igår den 3 december 2024 hade kommit att innehålla viss felaktig information, som nu har rättats i denna text.
Kammarrätten bedömer att Säpos uppgifter om kopplingar till våldsbejakande extremism i fyra skolor är tillräckliga för att återkalla tillståndet att bedriva skolverksamhet.

Skolinspektionen fick i tillsynsärenden uppgifter från Säpo att personer i ägar- och ledningskretsen för en skola, samt i central positition i skolledningen i tre andra skolor, bland annat har stått i kontakt med individer som sympatiserar med våldsbejakande extremister. Det rör sig om två skolor i Stockholm, en i Göteborg och en i Örebro. Tre av skolorna hade i stort sett samma ledning. Skolinspektionen återkallade därför huvudmän­nens godkännande att bedriva skola.

Trots att Säpos uppgifter i vissa fall är relativt allmänt hållna anser kammarrätten att de är tillräckligt konkreta för att kunna läggas till grund för en lämplig­hets­prövning enligt skol­lagen.

Kammarrätten bedömer att elever löpt en konkret risk att utsättas för påverkan som syftar till motarbetande av grund­läggande fri- och rättigheter eller det demokratiska styrelseskicket.

- Förvaltningsrätten gjorde en annan värdering av bevisningen och upphävde Skolinspektionens beslut att återkalla huvudmännens godkännande. Det är inga självklara frågor hur mycket som ska krävas för så ingripande åtgärder som att stänga skolor, säger kammarrättspresiden­ten Stefan Holgersson, som var ordförande i målen.

Kammarrätten kommer dock fram till att Skolinspektionens beslut var riktiga. Målen rör också vilket ansvar en ny ägare har som övertar en tidigare skolverksamhet som fått tillståndet återkallat.

- Tar man över en verksamhet har man ett ansvar för att anställda som följer med inte tillåts fortsätta med sådant som de har konstaterats olämpliga för, till exempel nära elevkontakter. Passivitet kan i sig göra ledningen olämplig. Annars skulle det vara för enkelt att kringgå reglerna, säger Stefan Holgersson.

Fakta

Lämplighetskravet finns i 2 kap. 5 § tredje stycket skollagen (2010:800). Vid lämplighetsbedömningen ska viljan och förmågan att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna, laglydnad och övriga omständigheter av betydelse beaktas. I 2 kap. 5 b § samma lag anges att lämplighetskravet inte ska anses som uppfyllt om det finns en risk för att barn eller elever i skol­verksamheten kommer att utsättas för t.ex. påverkan som syftar till motarbetande av grundläggande fri- och rättigheter eller det demokratiska styrelseskicket.