Förvaltningsrätten i Uppsala
 

Förvaltningsrätten avslår fyra vårdbolags ansökningar om överprövning av Uppsala kommuns reserverade upphandling

Mål: 3923-24, 3931-24, 3932-24, 3933-24
Förvaltningsrätten avslår Attendo Sverige AB:s, Forenade Care AB:s, Norlandia Care AB:s och Vardaga Äldreomsorg AB:s ansökan om överprövning av Uppsala kommuns upphandling av driften av vård- och omsorgsboendet Ferlin. Förvaltningsrätten bedömer att vad de ansökande bolagen har anfört inte visar att Uppsala kommun har agerat i strid med de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna, någon annan bestämmelse i LOU eller tillkommande krav enligt EU-domstolens praxis genom att reservera deltagande i upphandlingen till idéburna organisationer.

Uppsala kommun genomför en upphandling av driften av vård- och omsorgsboendet Ferlin. Upphandlingen genomfördes som en reserverad upphandling, vilket innebar att endast leverantörer som uppfyller kriterierna för att utgöra en idéburen organisation kunde lämna anbud. Fyra vårdbolag ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om på så sätt att även vinstdrivande bolag kunde lämna anbud. Vårdbolagen ansåg att det saknades sakliga skäl att reservera upphandlingen, varför reservationen utgjorde en otillåten negativ särbehandling av vinstdrivande bolag. Vårdbolagen ansåg även att en sådan reservation var oproportionerlig samt att den bestämmelse kommunen använt stod i strid med EU-rätten.

I upphandlingsmål är huvudregeln att det är den sökande parten (i detta fall vårdbolagen) som ska visa att det finns skäl för domstolen att ingripa i upphandlingen. Förvaltningsrätten har bedömt att det inte finns skäl att frångå denna huvudregel i förevarande mål. Förvaltningsrätten har bedömt att vad vårdbolagen har anfört inte visat att kommunens reservation har skett i strid med gällande rätt, eller att den svenska lagstiftningen kan anses i strid med EU-rätten.

- Det här är principiellt intressanta och viktiga mål som rör avsteg från huvudregeln inom offentlig upphandling; det vill säga den fria konkurrensen. Genom kommunens reservation begränsas kon­kurrensen, och det har därför varit viktigt att noga utreda om ett sådant avsteg är förenligt med gällande lagstiftning. I synnerhet då det handlar om förhållandevis ny lagstiftning som inte tidigare prövats i domstol, säger Karin Åsberg, rådman.

Mer om reservation inom offentlig upphandling

Ett av syftena med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, är att främja den fria konkurrensen. I 19 kap. 25 a § LOU finns däremot en möjlighet för upphandlande myndigheter att be­gränsa kretsen av leverantörer som får delta i en upphandling till organisationer som uppfyller vissa krav. Denna möjlighet finns endast avseende vissa utpekade tjänster som återfinns i bilaga 2 till LOU, och som rör exempelvis vård- och omsorgsrelaterade tjänster.

Med idéburen organisation menas en juridisk person som ute­slutande har ett allmännyttigt syfte som är angivet i stadgar, bolagsordning, urkund eller motsvarande handling.

För att reservera deltagande i en upphandling för idéburna organisationer krävs att organisationens allmännyttiga syfte bi­drar till att uppnå ändamålet med den tjänst som ska tillhanda­hållas. Därtill får den idéburna organisationen endast göra sådana värdeöverföringar som är tillåtna enligt 8 § första stycket lagen (2022:900) om registrering av idéburna organisationer. Staten, en region eller en kommun får inte heller ha ett rättsligt be­stämmande inflytande över organisationen.