Domstolsverket
 

Digital process för kostnadsräkningar – första steget mot ”Mina sidor” för Sveriges Domstolar

Domstolsverket har slutredovisat regeringsuppdraget om att förbereda en digital process för rättsliga biträdens kostnadsräkningar. Myndigheten planerar att införa en ny elektronisk tjänst för inlämning av kostnadsräkningar – ett arbete som också lägger grunden för framtida tjänster inom ramen för ”Mina sidor” hos Sveriges Domstolar. Den nya tjänsten beräknas vara på plats hösten 2027.

Regeringen gav i april 2024 Domstolsverket i uppdrag att ta fram förslag på hur en digital process för kostnadsräkningar kan utformas. Lösningsförslaget har tagit höjd för de kommande författningsförslagen som presenteras i betänkandet Rättssäkerhetens pris (SOU 2025:111).

Framtida digital plattform

Domstolsverket inväntar nu ett nytt regeringsuppdrag för att kunna påbörja den tekniska utvecklingen. I samma utvecklingsarbete planeras även att skapa de tekniska grundförutsättningarna för ”Mina sidor” – en framtida digital plattform som ska kunna omfatta både målhantering och nämndemän.

Bakgrunden till satsningen är de kraftigt ökade utgifterna för rättsliga biträden under senare år. Kostnadsutvecklingen och domstolarnas nuvarande hantering av ersättningsanspråk har varit föremål för flera granskningar och utredningar från regeringen, Riksrevisionen och Domstolsverket.

Den planerade elektroniska tjänsten, inklusive nödvändiga anpassningar av domstolarnas verksamhetsstöd, beräknas vara färdig att tas i bruk hösten 2027.