Notariebetygen avskaffas

Den 1 september fattade Domstolsverkets generaldirektör Thomas Rolén beslut om att avskaffa notariebetygen. Beslutet syftar till att förbättra arbetsmiljön för notarier.

Beslutet om att avskaffa notariebetygen grundar sig på en samlad bedömning av flera utvärderingar, synpunkter från notarier, domstolschefer, Akavia och Saco-S Domstol, samt förändrade behov inom rekrytering och utbildning.

Notariebetygen har under lång tid varit en del av notarietjänstgöringen, men systemet har visat sig medföra betydande arbetsmiljöproblem, upplevd godtycklighet och begränsad praktisk betydelse för rekrytering. Samtidigt finns andra, mer ändamålsenliga sätt att ge återkoppling och bedöma notariernas arbetsinsatser, såsom handledarsamtal, omdömen och referenser.

Bevis om notariemeritering kommer fortsatt att utfärdas till notarier som fullgjort sin tjänstgöring enligt gällande föreskrifter. Detta bevis är ett formellt dokument som intygar att notarietjänstgöringen är genomförd och godkänd.

Domstolarna kan även fortsatt lämna skriftliga omdömen eller referenser till notarier som begär det, men dessa kommer inte att styras av centrala anvisningar.

Uppdaterad
2025-09-02