Digitaliseringen av arbetet inom Sveriges Domstolar fortsätter att ta snabba och stora kliv framåt. För att fortsätta denna utveckling och bidra till en effektiv, rättssäker och enhetlig målhantering vid samtliga domstolar och nämnder har Domstolsverket haft i uppdrag att utveckla en teknisk lösning för elektroniska underskrifter av domar och beslut.
– Ett elektroniskt undertecknat avgörande innebär effektivitetsvinster för Sveriges Domstolar genom att det kan hanteras helt i våra digitala system. Vi kan också se att det finns förväntningar från parter och andra aktörer att Sveriges Domstolar kan tillhandahålla både avgöranden och andra handlingar digitalt, säger Klara Lutti, avdelningschef för avdelningen för domstolsutveckling vid Domstolsverket.
En förutsättning för det digitala arbetssättet
Redan idag är en stor del av akterna i målarbetet digitala och många domstolar och nämnder har i princip inga fysiska akter kvar. Möjligheten att underteckna domar och beslut elektroniskt är dock en förutsättning för en helt digital mål- och ärendehantering. Denna tjänst blir därmed en avgörande del i den framtida digitala infrastrukturen för Sveriges Domstolar.
En ytterligare fördel med tjänsten är att domstolarna och nämnderna kan minska sin pappershantering. Det innebär minskade kostnader, mindre miljöpåverkan samt sparad tid.
En lyckad pilotdrift under hösten
Tjänstens pilotdrift startades 14 oktober 2024. I pilotdriften deltog sju myndigheter inom Sveriges Domstolar. Samtliga deltagande myndigheter har varit väldigt nöjda med hur den tekniska lösningen har fungerat under testperioden.
– Vi anmälde oss som deltagare i pilotdriften av elektroniska underskrifter för att vara med på tåget från början och ligga i framkant när det kommer till digitalisering. Den tekniska lösningen har fungerat felfritt, berättar Emelie Holmberg, handläggarsamordnare, och Lise-Lotte Norén Wilkens, hyresråd, vid Hyres- och Arrendenämnden i Göteborg.
Tjänsten ska ut till samtliga domstolar och nämnder
Nu pågår arbetet för att erbjuda tjänsten till samtliga domstolar och nämnder. Målet är att den ska vara införd hos samtliga domstolar och nämnder i mars 2025.
– Det är mycket glädjande att pilotdriften gått bra. Efter att samtliga domstolar och nämnder har fått tillgång till tjänsten kommer Domstolsverket att fortsätta arbetet med att möjliggöra en helt digital akthantering inom Sveriges Domstolar, säger Luke Cook, verksamhetsutvecklare, avdelningen för domstolsutveckling vid Domstolsverket.
Även om det nu blir möjligt att på ett enkelt sätt underteckna elektroniskt kommer möjligheten att i undantagsfall skriva under domar och beslut med penna på papper fortsatt att finnas kvar.