• Innehåll
  • Navigation
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
Till Sveriges Domstolar
  • Överklaga till kammarrätten
  • Till parter och vittnen
  • Domar och beslut
  • Jobba hos oss
  • Om kammarrätten
Till Sveriges Domstolar
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
  • HemÖverklaga till kammarrättenTill parter och vittnenDomar och beslutJobba hos ossOm kammarrätten
    1. Om kammarrätten
    2. Organisation
    3. Bemötandepolicy

    Bemötandepolicy

    Målsättning

    Vårt bemötande ger allmänheten förtroende för kammarrätten. Vi bemöter alla som kommer i kontakt med kammarrätten likvärdigt, vänligt och respektfullt. Det är lätt att komma i kontakt med kammarrätten och vi ger korrekt information som är lätt att förstå.

    Bemötande i telefon

    • Det ska vara lätt för dig att komma i kontakt med oss under ordinarie öppettider.
    • Om du söker en viss person som inte finns tillgänglig ska du få ett besked om när hen beräknas vara tillbaka och på vilket direktnummer.
    • När du ringer ska vi lyssna aktivt och ge dig tid att framföra ditt ärende.
    • Vid behov ska vi erbjuda dig information om hur vi handlägger och avgör målen.

    Bemötande i skrift

    • Skrivelser och domar från kammarrätten ska ha ett klart och enkelt språk.
    • Förfrågningar till domstolen ska besvaras så snabbt som möjligt. E-post bör besvaras inom två arbetsdagar.
    • Vi ska ha en informativ och uppdaterad hemsida.

    Bemötande vid besök på domstolen

    • När du kommer till domstolen ska du mötas av personal som kan lämna information och svara på frågor.
    • Du ska få ett vänligt och respektfullt bemötande.
    • Det ska finnas lättillgänglig information, bland annat om hur en muntlig förhandling går till.
    • Personal ska finnas tillgänglig både före och efter en förhandling.

    Bemötande under en muntlig förhandling

    • Parterna ska få information om vilka deltagarna i förhandlingen är och om hur förhandlingen kommer att gå till.
    • Under förhandlingen ska du få ett vänligt och respektfullt bemötande och vi ska lyssna aktivt.
    • Tonen under förhandlingen ska vara god och alla parter ska få komma till tals.
    • Vi ska förklara vad som händer med målet efter den muntliga förhandlingen.

    Du som har synpunkter på kammarrättens bemötande är välkommen att höra av dig till oss.

    Uppdaterad
    2022-01-26

    Kammarrätten i Jönköping

    Postadress
    Box 2203
    550 02 Jönköping
    kammarrattenijonkoping@dom.se

    Länkar

    • Om webbplatsen och digitala kanaler
    • Behandling av personuppgifter
    • För dig som journalist
    • Tillgänglighet

    Mer om oss

    • Kontakt
    • Lediga jobb
    logotyp