Kammarrättens bemötandepolicy

Målsättning

Vårt bemötande ger allmänheten förtroende för kammarrätten. Vi bemöter alla som kommer i kontakt med kammarrätten likvärdigt, vänligt och respektfullt. Det är lätt att komma i kontakt med kammarrätten och vi ger korrekt information som är lätt att förstå.

Bemötande i telefon

  • Det ska vara lätt för dig att komma i kontakt med oss under ordinarie öppettider.
  • Om du söker en viss person som inte finns tillgänglig ska du få ett besked om när hen beräknas vara tillbaka och på vilket direktnummer.
  • När du ringer ska vi lyssna aktivt och ge dig tid att framföra ditt ärende.
  • Vid behov ska vi erbjuda dig information om hur vi handlägger och avgör målen.

Bemötande i skrift

  • Skrivelser och domar från kammarrätten ska ha ett klart och enkelt språk.
  • Förfrågningar till domstolen ska besvaras så snabbt som möjligt. E-post bör besvaras inom två arbetsdagar.
  • Vi ska ha en informativ och uppdaterad hemsida.

Bemötande vid besök på domstolen

  • När du kommer till domstolen ska du mötas av personal som kan lämna information och svara på frågor.
  • Du ska få ett vänligt och respektfullt bemötande.
  • Det ska finnas lättillgänglig information, bland annat om hur en muntlig förhandling går till.
  • Personal ska finnas tillgänglig både före och efter en förhandling.

Bemötande under en muntlig förhandling

  • Parterna ska få information om vilka deltagarna i förhandlingen är och om hur förhandlingen kommer att gå till.
  • Under förhandlingen ska du få ett vänligt och respektfullt bemötande och vi ska lyssna aktivt.
  • Tonen under förhandlingen ska vara god och alla parter ska få komma till tals.
  • Vi ska förklara vad som händer med målet efter den muntliga förhandlingen.

Du som har synpunkter på kammarrättens bemötande är välkommen att höra av dig till oss.

Publicerad
2019-08-06
Uppdaterad
2019-08-06