• Innehåll
  • Navigation
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
Till Sveriges Domstolar
  • Ämnen
  • Domar och beslut
  • Tjänster och blanketter
  • Jobba hos oss
  • Nyheter
  • Om tingsrätten
Till Sveriges Domstolar
logotyp
  • Teckenspråk
  • Other languages
  • HemÄmnenDomar och beslutTjänster och blanketterJobba hos ossNyheterOm tingsrätten
    1. Ämnen
    2. Familj
    3. Föräldrar och barn
    4. Ansök om vårdnad, boende eller umgänge
    5. Signera och skicka ansökan om vårdnad, boende eller umgänge

    Signera och skicka ansökan om vårdnad, boende eller umgänge

    Här kan du signera och skicka in en ansökan om vårdnad, boende eller umgänge genom vår e-tjänst. Du betalar även in eventuell ansökningsavgift på 900 kr med tjänsten.

    Innan du startar

    • Gör klart din ansökan. I tjänsten skapas inga dokument.
    • Se till att du har personbevis.
    • Du måste spara dokumenten i PDF-format. Tillsammans kan de vara på maximalt 20 MB.
    • Om du har sekretesskydd i folkbokföringen eller har behov av sekretesskydd ska du inte använda e-tjänsten.

    Logga in och betala

    Om du redan har ett pågående mål om skilsmässa, vårdnad, boende eller umgänge

    • Du loggar in och signerar med e-legitimation.
    • Välj "Handling eller fullmakt i pågående mål". Du måste ange domstol och målnummer när du skickar in ansökan.
    • Du som redan har ett pågående mål behöver inte betala en ansökningsavgift.
    • Om ni är två personer som ansöker kan ni i tur och ordning signera ansökan.

    Så fungerar e-tjänsten

    • I tjänsten laddar du upp dina handlingar i PDF-format.
    • Om du loggar ut från tjänsten förlorar du det du har påbörjat.
    • Du kan bara vara inaktiv 15 minuter, sedan loggas du ut automatiskt. Du har en timme på dig totalt.
    Signera och skicka handlingar digitalt

    Om du inte har ett pågående mål

    • Du loggar in och signerar med e-legitimation.
    • Kostnaden för att ansöka om vårdnad, boende eller umgänge är 900 kr och du betalar med kort i e-tjänsten.
    • Om ni är två personer som ansöker kan ni i tur och ordning signera ansökan.

    Så fungerar e-tjänsten

    • I tjänsten laddar du upp dina handlingar i PDF-format.
    • Om du loggar ut från tjänsten förlorar du det du har påbörjat.
    • Du kan bara vara inaktiv 15 minuter, sedan loggas du ut automatiskt. Du har en timme på dig totalt.
    Signera och skicka handlingar digitalt

    Frågor och svar

    Hur gör jag om jag inte kan eller vill använda tjänsten?

    Det går alltid bra att skicka in handlingar till domstolen på papper med hjälp av posten istället.

    Personbeviset kom med posten – kan jag skicka med det?

    Ja. Du kan skanna eller fota personbeviset, och sedan spara dokumentet som en PDF. Då kan du ladda upp det i e-tjänsten.

    Vart vänder jag mig med frågor om e-tjänsten?

    Du kan ta kontakt med tingsrätten om du har frågor om e-tjänsten.

    Kan jag logga ut och sedan logga in igen och göra klart min ansökan?

    Nej. Om du har loggat ut sparas inte det du eventuellt redan gjort. Om du har signerat och skickat in din ansökan kan du inte heller logga in i efterhand och se handlingarna.

    Får jag någon bekräftelse på att jag skickat in en ansökan?

    Ja, du får e-post som visar att du skickat in handlingar till tingsrätten. Du får också ett kvitto på att du har betalat ansökningsavgiften.

    Hur vet jag målnumret i mitt pågående mål?

    Målnumret står alltid högst upp till höger på handlingar som domstolen har skickat till dig.

    Om du inte har fått någon handling behöver du kontakta domstolen för att få veta målnumret. Du behöver ange ditt personnummer för att domstolen ska kunna hitta ditt mål.

    Uppdaterad
    2021-01-12

    Linköpings tingsrätt

    Postadress
    Box 365
    581 03 Linköping
    linkopings.tingsratt@dom.se

    Länkar

    • Om webbplatsen och digitala kanaler
    • Behandling av personuppgifter
    • För dig som journalist
    • Tillgänglighet

    Mer om oss

    • Kontakt
    • Lediga jobb
    logotyp