Förvaltningsrätten i Göteborg
 

Dom i mål om bidrag till friskolor i Göteborgs kommun

Mål: 4137-24, 6279-24
Förvaltningsrätten har idag i stora delar upphävt grundskolenämndens beslut om att tilldela extra medel till de kommunala grundskolorna.

Kommunfullmäktige i Göteborgs kommun beslutade i mars 2024 att förstärka grundskolenämndens bidragsram med 100 miljoner kronor för år 2024. Den 26 mars tog grundskolenämnden ställning till hur medlen skulle fördelas och bestämde då bland annat att 90 miljoner kronor av resurstillskottet skulle avsättas för att kompensera skolenheterna för ökade kostnader för avtalade förmånsbestämda pensioner. I samband med detta beslutade nämnden att de fristående skolorna får ta del av resurserna endast under förutsättning att de styrker att de har haft motsvarande kostnadsökning som kommunen vad gäller pensioner och att skolorna senast den 30 juni 2024 ska ansöka om att få ta del av bidraget. Efter att beslutet hade överklagats till förvaltningsrätten, beslutade grundskolenämnden den 21 maj att verkställa utbetalningen till de kommunala skolorna.

Förvaltningsrätten har konstaterat att de 90 miljoner kronorna har avsatts för att täcka kostnader för undervisning. Enligt skollagen får man bara ta hänsyn till fristående skolors faktiska kostnader i särskilt reglerade undantagssituationer. När det gäller undervisningsmedel finns inte en sådan möjlighet. Rätten har också kommit fram till att grundskolenämndens beslut kan komma att innebära att de fristående skolorna får del av medlen vid ett senare tillfälle än de kommunala skolorna, vilket inte är tanken med regleringen om bidrag i skollagstiftningen. Förvaltningsrätten har därför beslutat att upphäva grundskolenämndens beslut i den del som gäller avsättningen om 90 miljoner kronor. Rätten har också upphävt beslutet att verkställa utbetalningen till de kommunala skolorna, eftersom nämnden var införstådd med att grundbeslutet var rättsligt tveksamt och beslutet inte helt kan rättas i efterhand. Grundskolenämnden borde därför ha avvaktat med att besluta om verkställighet till dess att prövningen i domstol gjorts.

- Att kräva att de fristående skolorna visar att de har kostnader som motsvarar kommunens pensionskostnadsökningar strider mot principen om likabehandling i skollagen, även om kommunen misstänker att de fristående skolorna inte har lika höga kostnader. Grundskolenämndens beslut ska därför redan av den anledningen upphävas, säger rättens ordförande Fredrik Jonasson, chefsrådman.

Fakta

Vid en laglighetsprövning enligt kommunallagen får domstolen inte ändra utan bara upphäva det kommunala beslutet. Beslutet ska upphävas om

  1. det inte har kommit till på lagligt sätt,
  2. beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen,
  3. det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det, eller
  4. beslutet annars strider mot lag eller annan författning.

Invändningar mot beslutets lämplighet eller skälighet ingår inte i prövningen.

En kommun får verkställa ett beslut som har överklagats innan det fått laga kraft om inte särskilda skäl talar mot det. Sådana skäl kan till exempel finnas om det kommunala beslutet framstår som rättsligt tveksamt eller om en eventuell rättelse framstår som svår eller omöjlig att genomföra.

De grundläggande bestämmelserna om bidrag till fristående huvudmän finns i skollagen. Där anges att grundbeloppet ska bestämmas efter samma grunder som hemkommunen tillämpar vid fördelning av resurser till den egna skolan.