Förvaltningsrätten i Linköping
 

Förvaltningsrätten upphäver Spelinspektionens beslut om att inte bevilja licens för bingo på annan plats än i ”bingohallar”

Mål: 2802-24
Spelinspektionen avslog den 21 mars 2024 Föreningen Idrottens Spel i Sveriges ansökan om licens för spel för allmännyttiga ändamål. Inspektionen ansåg bl.a. att den tänkta spelverksamheten - bingo som inte är av tillfällig karaktär och som spelas på andra platser än i traditionella bingohallar – inte är lämplig ur allmän synpunkt. Förvaltningsrätten anser att Spelinspektionen inte har stöd i spellagen för sitt beslut bl.a. eftersom lagen inte pekar ut någon särskild plats där bingo endast får bedrivas.

Föreningen har ansökt om licens för spel via så kallade bingoterminaler. Terminalerna har föreningen tänkt att placeras ut hos 297 spelombud där föreningen hyr en del av lokalen. På dessa platser kan det finnas andra spelformer exempelvis vadhållning. Föreningen menar att, om upplägget inte skulle tillåtas, föreligger det en allvarlig risk för att bingo som produkt upphör att existera i Sverige. Det skulle enligt föreningen få långtgående konsekvenser för föreningslivet som under de senaste åren fått tiotals miljoner kronor på årlig basis till följd av bingospel. Spelinspektionen menar att lagstiftaren har förutsatt att spelplatsen för hallbingo är s.k. traditionella bingohallar som är en miljö uppbyggd för bingospel med ett visst mått av social kontroll. Att tillåta att bingoterminaler placeras i 297 butiker/kiosker skulle enligt Spelinspektionen innebär en total förändring av bingospelandet som produkt. Myndigheten anser att sådana miljöer inte är lämpliga ur allmän synpunkt.

Förvaltningsrätten delar inte Spelinspektionens bedömningar. Även om det finns en historisk koppling mellan bingospel och s.k. bingohallar ger gällande regler inte stöd för att bingo endast får spelas i vad som kan uppfattas som traditionella ”bingohallar”. Förvaltningsrätten bedömer också att det inte finns stöd i 3 kap. 1 § spellagen för att vägra föreningen licens, dvs. att det inte kan hävdas att bingo på sådana platser inte skulle vara lämplig ur allmän synpunkt eller inte bedrivas på ett sunt och säkert sätt under offentlig kontroll. Domstolen har också noterat att det i spellagen anges att hänsyn ska tas till bingoverksamhetens behov av inkomster för sin verksamhet och att tillämpningen av lagen ska följa den utveckling som sker, inte minst när det gäller en spelmarknad under förändring. Förvaltningsrätten har därför kommit fram till att Spelinspektionens beslut ska upphävas. Det innebär att ärendet återförvisas till myndigheten för vidare prövning av föreningens ansökan.

Rätten är enig.

Förvaltningsrättens dom kan överklagas till Kammarrätten i Jönköping.

Fakta

Spellagen (2018:1138)

3 kap. 1 §

Spelverksamhet vara lämplig ur allmän synpunkt samt bedrivas på ett sunt och säkert sätt under offentlig kontroll.

Detta innebär bl.a. att

  1. spelen ska ha ett starkt konsumentskydd,
  2. det ska råda hög säkerhet i spelen,
  3. de negativa konsekvenserna av spelande ska begränsas, och
  4. spel inte ska användas som ett stöd för kriminell verksamhet.

6 kap. 6 §

Vid prövning av licens för att tillhandahålla bingo enligt 1 § ska särskild hänsyn tas till licenshavarens behov av inkomster från bingo för sin verksamhet.

Om utrymmet för bingo på marknaden är begränsat ska vid bedömningen av behovet av inkomster från bingo hänsyn tas främst till omfattningen av sådan ungdomsverksamhet vars ändamål naturligen kan förenas med ungdomsverksamhet. Företräde ska dessutom ges den som bedriver verksamhet som främjar förståelsen för och underlättar anpassningen i samhället för barn och ungdomar med funktionsnedsättning