Patent- och marknadsöverdomstolen har i ett marknadsföringsrättsligt mål prövat frågan om marknadsstörningsavgiftens storlek

Mål: PMT 8445-24

På talan av Konsumentombudsmannen meddelade Patent- och marknadsdomstolen förbud och åläggan­den enligt marknadsföringslagen mot två bolag verksamma inom telefonförsälj­ning av bland annat hälsokost och naturläkemedel. Domstolen förpliktade också vart och ett av bolagen att utge en marknadsstör­nings­avgift om fyra procent av respektive bolags års­om­sättning. Sedan bolagen överklagat domen endast i frågan om marknadsstörningsavgift fann Patent- och marknads­över­dom­stolen, i likhet med underinstansen, att bolagen hade överträtt marknadsföringslagen på det sätt som Konsumentombudsmannen gjort gällande och att det var fråga om sådana över­trädelser som kan läggas till grund för marknadsstörnings­avgift. I frågan om marknadsförings­avgiftens storlek fann Patent- och marknadsöverdomstolen att över­trädelserna i detta fall var så allvarliga både till sin karaktär och omfattning att det var motiverat att på­föra bolagen maxi­mal mark­nads­störnings­av­gift om fyra procent för att av­giften ska vara tillräckligt effektiv och av­skräck­ande. Patent- och mark­nads­­domstolens dom­slut i överklagade delar har därför fastställts.

 

Patent- och marknadsöverdomstolen har inte tillåtit att domen får överklagas till Högsta domstolen.